ناشر: علم
چاپ اول: 1388
592 صفحه
مباحث فلسفه اخلاق در یونان تحت مباحثی مانند خیر و نیک مورد بررسی قرار میگرفت و محاورات افلاطون شاهد این مدعا است. فلسفه اخلاق در سیر تحول اندیشه غربی همواره به راه خود ادامه میدهد.
اما مولف بر این نظر است که «موضوعیت یافتن اخلاق برای پژوهش فلسفی در ایران، همانند بسیاری دیگر از موضوعات فلسفی جدید، با تاخیر مواجه شده است. فلسفی شدن موضوع اخلاق در دوره جدید تفکر فلسفی، مربوط به ورود اندیشه ها و جریانهای فکری و سیاسی مارکسیستی و غربی به ایران است. به نظر میرسد که نخستین آرای فلسفی جدید در باب اخلاق را باید در آثار تقی ارانی به ویژه در کتاب «پسیکولوژی یا علم الروح» و کتاب محمدعلی فروغی یعنی «سیر حکمت در اروپا» جستجو کرد. ص2» مسعود امید این اثر را با نگاهی بر فلسفه اخلاق در یونان باستان آغاز میکند و از آن جایی که بخشی از موج جدید فلسفه در ایران مربوط به ورود مارکسیسم به ایران است و برخی از آثار معاصر معطوف به بررسی و نقد این آراست، مولف در بخش دوم نگاهی به فلسفه اخلاق مارکسیستی از نوع ایرانی دارد. بخش بعدی کتاب بررسی آرای اساسی و کلیدی فلسفیاندیشان مسلمان ایرانی معاصر در حوزه اخلاق است. مولف از آن جا که هدف خود را آشنایی با آرای موجود معاصران در حوزه اخلاق میداند، آثار همه محققان ولو آنکه از درجهبندی علمی برخوردار نباشند را آورده است. برخی از اسامی افرادی که مولف به سراغ بررسی آراء آنها در این حوزه رفته است عبارتند از: علامه محمدحسین طباطبایی، محمدتقی جعفری، عبدالکریم سروش، مهدی حایری یزدی، محمدتقی مصباح یزدی، جعفر سبحانی، مصطفی ملکیان، رضا داوری اردکانی، عبدالله جوادی آملی، محمدصادق لاریجانی. با وجود فعال شدن حوزه فلسفه اخلاق، تدوین واحدهای درسی دردانشگاهها وجود فصلنامههای تخصصی فلسفه اخلاق، مؤلف بر این نظر است که «ما نیازمند آن هستیم تا مساعی محققان و متفکران معاصر خود را نظارهگر باشیم. از این رو راقم این سطور ضروری دانست تا تمهیدات لازم برای گردآوری، تألیف و طرح آرای معاصران در حوزه فلسفه اخلاق را در دستور کار خود قرار دهد. ص5»
Pasted from <http://appliedethics.blogfa.com/cat-19.aspx>