کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

بهترین روشها، ترفند و تکنیکهای تربیت را
در کنار هم جمع کردیم...
پاسخهایی کاربردی، معتبر و تاحدامکان جامع به سوال های رایج...

«محمدرضا سرافرازی»
«محمدرضا سرافرازی»

طبقه بندی موضوعی وبلاگ اخلاق و تربیت

فهیمه سیدسعادتی، نویسنده کتاب «هنجارهای اخلاق اسلامی در حریم خصوصی فضای مجازی» با پرداختن به هنجارهای اخلاقی به تطبیق آن با فضای مجازی پرداخته و به آسیب‌شناسی این حوزه از روابط در فضای غیرمجازی توجه کرده است.

سعادتی، مدرس دانشگاه هنر اسلامی تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: فضای مجازی از وسایل و یافته‌های نوپدید است که به موازات تعاملات بشری در روابط حقیقی در حال رشد و شکوفایی است. من کوشیدم مسایلی را که  به دلیل رعایت نکردن برخی موازین اخلاقی در این ارتباطات مجازی رخ می‌دهند، بررسی و عنوان کنم.

 

وی با اشاره به این‌که در این کتاب با توجه به آیات و روایات اسلامی نکات اخلاقی مانند رعایت حقوق دیگران، پرهیز از آزار دیگران، رازداری، پایبندی به تعهدات و مسوولیت‌ها را بررسی کرده و با تعاملات افراد در فضای مجازی تطبیق داده است، گفت: این اثر راهکارهایی را برای حفظ حریم‌های خصوصی در فضای مجازی ارایه می‌کند.

 

این کارشناس ارشد اخلاق و معارف اسلامی، حفظ ارش‌های اخلاقی در سایر عرصه‌های تعاملاتی را نیازمند بازخوانی مفاهیم اخلاقی دانست و اظهار کرد: جوامع در حال گذار از سنت به دنیای مدرنیته با تاخر فرهنگی و مشکلاتی از این دست مواجه می‌شوند، این روند در دنیای کنون با توسعه شبکه‌های ارتباطی و فناوری‌های جدید با شتاب بیشتری همراه است و استفاده‌های غیرمعقول از این فضا و ایجاد بحران‌هایی در حریم‌های خصوصی افراد از  آسیب‌های این مسیرند. از این رو لازم است با تکیه بر ارزش‌های بنیادین اخلاقی به پاسداری از کرامت انسانی اهتمام ورزیم

 

نوشتار حاضر در قالب کتاب درسی دانشگاهی برای تدریس در رشته چندرسانه یا مالتی مدیا و در پنج فصل تدوین شده است. مباحثی مانند مفهوم‌شناسی اخلاق، هنجار، چیستی فضای مجازی، حریم خصوصی از منظر قرآن، اخلاق اسلامی و فضای مجازی، هنجارهای اخلاقی حریم خصوصی در فضای مجازی و اصل پاسداشت کرامت انسانی از موضوعات این کتابند.

 

نخستین چاپ کتاب «هنجارهای اخلاق اسلامی در حریم خصوصی فضای مجازی» را انتشارات فروغ آزادی با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز با شمارگان دو هزار نسخه در 200 صفحه به بهای 55 هزار ریال به تازگی منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

منبع خبر:

هنجارهای اخلاق اسلامی در حریم خصوصی فضای مجازی

 

Pasted from <http://appliedethics.blogfa.com/cat-19.aspx>

 

محمدرضا سرافرازی اردکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی