کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

بهترین روشها، ترفند و تکنیکهای تربیت را
در کنار هم جمع کردیم...
پاسخهایی کاربردی، معتبر و تاحدامکان جامع به سوال های رایج...

«محمدرضا سرافرازی»
«محمدرضا سرافرازی»

طبقه بندی موضوعی وبلاگ اخلاق و تربیت

رویکرد فلسفی عقلی

محمدرضا سرافرازی اردکانی

فایل مرتب شده: رویکردهای تربیت اخلاقی. رویکرد فلسفی

  • تقسیم حکمت به نظری و عملی:
  • بیان اول:
  • نظری: آگاهی از اموری که شایسته دانستن هستند.
  • عملی: آگاهی از اموری که شایسته به کاربستن هستند.
  • بیان دوم:
  • ن: علم به احوال موجوداتی که وجودشان در اختیار آدمی نیست.
  • عملی: علم به احوال موجوداتی که تحققشان در اختیار آدمی است که همان رفتارهای اختیاری جوانحی و جوارحی(قلبی و قالبی) است.
  • تقسیم حکمت عملی: اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن
  • تاکید بر خاستگاه روحی، روانی رفتار در انسان که دارای ملکاتی هستند(و می شوند) که در شاکله شخصیت فرد استقرار می یابند.(خُلُق) خلق بر دو قسم است: فضیلت و رذیلت
  • مبانی انسان­شناسی اخلاق فلسفی:
  • نفس انسان: قوه شهویه، غضبیه و ناطقه
  • منظور از قوه شهویه: نیروی تمایل، جلب و جذب مطلوب هاست/ غضبیه: نیروی تخاصم، رانش و دفع مضرات
  • تعامل و تاثیر پذیر قوا
  • عادت به شهوت رانی، حکت اندوزی و اقتدار روحی را کاهش می دهد
  • وجه تمایز انسان: خردورزی، حکمت اندوزی
  • سعادت انسانی: به فعلیت رسیدن کامل قوه ناطقه
  • مراحل شکوفایی خرد آدمی:
  • عقل هیولانی: تهی بودن نفس از جمیع صور علمیه
  • عقل بالمکه: آگاهی نفس از علوم بدیهی و کلیات علم
  • عقل بالفعل: کسب علم نظری
  • عقل مستفاد: به سبب عدم اشتغال نفس به بدن، همه معلومات بالفعل نزد فردحاضر و مشهودند. حکما تهذیب نفس را همان مانع ردایی از مسیر اندیشه و شکوفایی قوه عاقله می دانند.
  • رویکردهای اخلاق فلسفی:
  • رویکرد جالینوسی:
  • نماینده شاخص: طب الروحانی (ابن زکریای رازی)
  • مانند پزشک به آسیب های روحی نگاه می کند. اخلاق= علاج امراض روحی و روانی
  • رویکرد افلاطونی:
  • تاکید بر وجه مدنی و اجتماعی در سعادت انسان
  • آثار فارابی و تهذیب الاخلاق مسکویه
  • رویکرد فیثاغورثی-هرمسی:
  • توضیح ریاضی نظم حاکم بر پدیده ها، تفسیر تمثیلی از حقایق عالم
  • اخوان الصفا(رساله نهم)، عجین شدن با تاثیرات کیهان شناختی بر مزاج
  • رویکرد ارسطویی:
  • شاخص اصلی آن: قاعده زرین اعتدال
  • هر قوا در عملکرد خود دچار افراط و تفریط می شوند. و افراط و تفریط آن رذیلت خیز و اعتدال قوا، فضیلت زا است.
  • اعتدال قوه ناطقه: حکمت: معارف یقینی و مفید/ تفریط: بَله: ترک تحصیل علم/ افراط: سفه(جربزه): تکلف در کسب علومی که قادر به کسب آن نیست.
  • اعتدال قوه شهویه: عفت: کنترل شهوات انسان تحت فرمان عقل/ تفریط: خمود: غفلت کامل از تمایلات جسمانی/ افراط:شَرَه: کام جویی و لذت خواهی بدون هیچ حد و مرزی
  • اعتدال قوه غضبیه: شجاعت: نیروی دافعه و قوه حراست و صیانت انسان از مخاطرات البته تحت انضباط عقلی/ تفریط: جبن:  سستی در مقابل خطرساز/ افراط: تهور:  غضب بالا و بی باکی غیر منطقی
  • با شکل گیری و هماهنگی قوای حکمت، عفت، شجاعت، فضیلت دیگری در انسان شکل می گیرد: فضیلت عدالت. عدالت خود یک فضیلت است و عملکردی دارد و نیز افراط (ظلم) و تفریط(انظلام)
  • فضائل و رذائلی که بیان شد، اگر در تمامی رفتارهای انسانی رسوخ و در نفس ثابت شد، تبدیل به ملکه می شود وگرنه به عنوان حال قابل زوال است.
  • چهار فضیلت و هشت رذیلت ذکر شده، امهات فضایل و رذایلند و دیگر فضایل و رذایل از این 12 ملکه منشعب می شوند.
  • مسکویه و تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق
  • جایگاه این رویکرد نسبت به دیگر رویکردها: گستردگی بیشتر، در کتب اصلی مثل اخلاق ناصری، اخلاق جلالی، و حتی آثار تلفیقی مثل میزان العمل غزالی و جامع السعادات نراقی
    عنوان: رویکردهای تربیت اخلاقی: رویکرد فلسفی
    حجم: 220 کیلوبایت
محمدرضا سرافرازی اردکانی

نظرات  (۱)

سایت متفاوت و زیبایی دارین خیلی خوشحال شدم دوباره به وبتون اومدم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی