کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

بهترین روشها، ترفند و تکنیکهای تربیت را
در کنار هم جمع کردیم...
پاسخهایی کاربردی، معتبر و تاحدامکان جامع به سوال های رایج...

«محمدرضا سرافرازی»
«محمدرضا سرافرازی»

طبقه بندی موضوعی وبلاگ اخلاق و تربیت


از اصطلاح نامه علوم اسلامی چه می دانید؟

حسین حسن زاده

مقدمه

اصطلاح نامه(Thesaurus) مجموعه‏اى از اصطلاحات، واژه‏ها و عباراتى است که میان آن‏ها روابط سلسله مراتبى(اعم و اخص جنس و نوعى، جزء و کل و مورد و مصداقى)، مترادفات(واژه هایى که بیانگر معناى واحد هستند و لذا مترادف در اصطلاح نامه اعم از مترادف در لغت است) و وابسته برقرار شده باشد که به منظور ایجاد کلید واژه هایى استاندارد و کنترل شده براى ذخیره و بازیابى اطلاعات و نیز طبقه بندى موضوعى و محتوایى یک حوزه معرفت بشرى تهیه و تدوین مى‏شود، بنابر این اصطلاح نامه یکى از بهترین شیوه‏هاى منطقى براى طبقه بندى یک علم است.

پیدایى این شیوه به سال1959 میلادى توسط مرکز اطلاع رسانى مهندسى دوپونت برمى گردد، پس از آن، انستیتوها و گروههاى پژوهشى و نظامى، یکى پس از دیگرى اقدام به تدوین اصطلاح نامه در حوزه‏هاى مربوطه کردند. در ایران نیز اولین بار ترجمه اصطلاح نامه توسعه فرهنگى آسیا در سال1357 به زبان فارسى منتشر شد.

علت گرایش به اصطلاح نامه نویسى در حقیقت به نیاز انسان در عصر حاضر بر مى‏گردد. عصر حاضر را در واقع باید عصر انفجار اتمى اطلاعات نامید. امروزه مرزهاى اطلاعاتى برچیده شده و دیوارهاى اطلاعاتى ضخیم گذشته به دیوارهاى شفاف و شیشه‏اى تبدیل شده است. حجم اطلاعاتى که امروز تولید مى‏شود به مراتب از حجم اطلاعاتى که در گذشته طى یک قرن و یا چندین قرن تولید مى‏شده است بیش‏تر است،و لذا طبیعى است که به موازات آن، بشر امروز نیز باید به فکر چاره مى‏افتاد تا بتواند به آسانى اطلاعات مورد نظر خود را از میان حجم انبوه و متراکم اطلاعات، به دست آورد.

محققان و فرهیختگان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى وابسته به دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم، نیاز یاد شده را به خوبى احساس کرده و با مطالعه شیوه‏هاى مختلف، شیوه اصطلاح نامه را بهترین شیوه براى طبقه بندى، ذخیره و بازیابى علوم اسلامى در عصر حاضر تشخیص داده و از سال1371 اقدام به تدوین اصطلاح نامه علوم اسلامى کردند.

ادامه مطلب

http://www.islamicdoc.org/article-section/articles-estelahname/611-estelahname-che-midanid.html

محمدرضا سرافرازی اردکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی