کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

بهترین روشها، ترفند و تکنیکهای تربیت را
در کنار هم جمع کردیم...
پاسخهایی کاربردی، معتبر و تاحدامکان جامع به سوال های رایج...

«محمدرضا سرافرازی»
«محمدرضا سرافرازی»

طبقه بندی موضوعی وبلاگ اخلاق و تربیت

پرسش و پاسخ
1. گاهى احساس مى کنم از تمام مسائل عقیدتى و اخلاقى آگاهم، اما در عمل به آن‌ها عاجز هستم. علت چیست؟
اطلاع و آگاهى از احکام دین و اخلاقى، اولین قدم در انجام و عملبدان ها است؛ یعنى اگر علمى در کار نباشد، عمل نیز ممکن نخواهد بود. اگر چنانکه عملى نیز بدون اطلاع و آگاهى انجام شود، ارزش نخواهد داشت؛ پس در اولین قدم، علم و آگاهى از احکام شریعت و مسائل اخلاقى لازم و ضرورى است؛ ولى صرف داشتن علم و آگاهى در رستگارى و فلاح کافى نیست؛ به عبارتى این شرط، شرط لازم است و نه شرط کافى و شرط کافى همان ملتزم بودن بدان و به مرحله عمل و تحقق خارجى رساندن آن است. حال علت چیست که با این‌که مى دانیم فلان چیز حرام است، بدان دست مى یازیم و یا فلان امر واجب است از انجام آن سر باز مى زنیم. این‌جا دو حالت مى توان تصور کرد:
اگر پس از علم و آگاهى از حرام یا واجب بودن امرى به آن عمل نکرد و پس از آن، دچار پشیمانى و ندامت نشد، این، علامت بى‌اعتقادى و عدم التزام به دین است؛ ولى اگر حالت ندامت دست داده و با خودعهد و پیمان بست که آن عمل حرام را مرتکب نشده یا امر واجب را به جا آورد، این شخص مشکل ضعف ایمان دارد که باید به تقویت آن پرداخته و این نقیصه را جبران کند.
لازم به توضیح است احکام اسلام سه دسته‌اند:
الف) اعتقادى است مانند توحید، نبوت، حضرت و معاد که عمل انجام دادنى در آن نیست و صرف اعتقاد و یقین است،
ب) احکام شرعى است همانند واجبات، محرمات، مکروهات و مستحبات اینجا صرف علم و اعتقاد کافى نیست و آنچه از ما خواسته شده، عمل است
ج) مسائل اخلاقى و روحى است، مثل آراسته شدن به فضایل انسانى و الهى (تحلیه) و پیراسته شدن از صفات ناپسند و غیر اخلاقى (تخلیه) که در این مقوله نیز تنها وظیفه ما عمل به دستورات است، در قسم دوم (احکام و فروعات شرعى) متأسفانه قشر وسیعى از مردم نیز بدین مشکل دچارند که با وجود علم به وجوب نماز، روزه، خمس، امر به معروف، نهى از منکر و حج، از روى سهل انگارى و سستى از انجام آن‌ها که در ظاهر با مشقت و سختى همراه است، خوددارى مى کنند هر چند خود را مسلمان مى دانند. این مشکل، تنها با تقویت بنیه اعتقادى و کلامى (همان قسم اول) قابل حل است؛ یعنى شخص باید با مطالعه، تفکر و موعظه، دیدگاه خود را به خدا، معاد، عذاب آخرت و نبوت تصحیح کرده و در خود، برابر احکام الهى احساس تکلیف را ایجاد کند. در قسم سوم (صفات اخلاقى و روحى) انجام خصوصیات اخلاقى ستوده و ترک صفات ناپسند، تنها براى رسیدن افراد به کمال انسانى و تخلق آنها بهاخلاق الهى توصیه شده است؛ یعنى انجام این امور، جزء کرامت‌هاى انسانى و کمالات نفسانى بشمار مى رود. کسى که عصبانیت خود را با کظم غیظ نگه‌دارد، انسانى برتر شمرده مى شود و طبعاً نزد خداوند محبوب واقع شده و درجات و مراتبش نیز در بهشت بسیار بالا خواهد بود. البته این‌در صورتى است که صفات ناپسند اخلاقى، گناهو حرام جانبى در پی‌نداشته باشد و گرنه به سبب ارتکاب آن حرام و گناه، مجازاتى در پى خواهد داشت، مثلاً کسى که در اثر نداشتن حُسن خلق در معاشرت مردم، باعث آزار و اذیت مؤمنى شود، از این جهت مورد مؤاخذه و عذاب خواهد شد. به هرحال، انجام یا ترک این قسم سوم (مسائل اخلاقى) از واجبات شرعى اسلام نیست؛ ولى براى کمال مدارج مؤمن و تخلق او به اخلاق خدا و رسول گرامی‌‌اش و درک ثواب بی‌شمار و به دست آوردن جایگاه بهتر در بهشت بسیار لازم و ضرورى است. در عین حالى که آثار و ثمراتش در زندگى دنیوى نیز آشکار و واضح است. علاوه بر آن چه گفته شد، مى توانید چند راهکار را عملى کنید:
1. زمینه خطا را فراهم نکنید.
2. مراقبه و محاسبه در همان خطایى که مورد ابتلای شما است.
3. تقویت اعصاب با ورزش مخصوصاً اگر خطاى شما عصبانیت است.
4. تلقین هر روز بدى هاى خطا و خوبى هاى ترک آن.
5. مطالعه کتب اخلاقى.
6. معاشرت با دوستان خوب که شما را از خطا پرهیز دهند.
7. انس بیشتر با نماز و پاره اى از مستحبات که براى شما نشاط‌آور است.

محمدرضا سرافرازی اردکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی