کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

بهترین روشها، ترفند و تکنیکهای تربیت را
در کنار هم جمع کردیم...
پاسخهایی کاربردی، معتبر و تاحدامکان جامع به سوال های رایج...

«محمدرضا سرافرازی»
«محمدرضا سرافرازی»

طبقه بندی موضوعی وبلاگ اخلاق و تربیت

چکیده: 

چکیده فارسی:
قوه دافعه انسان در برابر ناملایمات و امور مضار را غضب گویند که به ممدوح و مذموم تقسیم می شود، اگر انسان با استضائه از نور عقل در مسیر حق قدم برداشته و غضب را تعدیل نماید پسندیده و ممدوح بوده، صفاتی چون شجاعت، غیرت و بسیاری از فضائل انسانی ثمره اش خواهد بود، ولی سرپیچی از قوه عاقله و افراط و تفریط در آن انسان را از حق مداری به خودمحوری می کشاند و محصولش تهور و ترس خواهد بود که هر دو مذموم اند.
عوامل غضب دنیاگرایی، خودپسندی و زمینه های تربیتی ناسالم قبل از بروز غضب و نیز مهار نفس به محض بروز خشم و قبل از هیجان غضب از راه های درمان این رذیله اخلاقی است.
هنر مهار خشم به دو قسم باطنی (تفکر در عواقب ناپسند طغیان خشم، یادآوری خشم خدای سبحان و ...) و ظاهری (وضو گرفتن، ترک کردن محل، تحریک عاطفی مثبت و ...) تقسیم می گردد.

 

چکیده عربی:
الغضب قوة دافعة یتصف بها الإنسان ضد المکاره والمضار. و هو یقسم إلی نوعین: ممدوح، و مذموم. فإذا استضاء الإنسان بنور العقل و سار علی طریق الحق و عدل هذه الخصلة فستکون محبذة و ممدوحة، و یکون من ثمارها فضائل إنسانیة مثل الشجاعة والغیرة والکثیر من الفضائل الأخری. و لکن إذا خرج الغضب عن سیطرة القوة العاقلة وافرط فی الغضب فهو یخرج عن دائرة الحق و یقع فی بؤرة الأنانیة و تصدر منه قبائح أخلاقیة. و الغضب إذا انصاع لقوة العقل سمی شجاعة، و إذا تمردت علی أوامر العقل صارت تهورا أو جبنا وکلاهما مذمومان.
إذا فمثل هذه الافعال لیست ذاتیة و انما هی اکتسابیة و یمکن اخضاعها للعلاج و الاصلاح. و هذا یتم بطریقتین: احداهما بمعالجة عواملها و دواعیها (مثل حب الدنیا، الغرور، والعوامل التربویة المغلوطة) و هذا یأتی قبل وقوع الغضب، و هو ضبط النفس عند ظهور معالم الغضب و قبل طغیانه و اشتداده. و تقسم القدرة علی ضبط الغضب إلی قسمین: باطنی (و هو التفکیر فی العواقب الوخیمة لطغیان الغضب، و استذکار غضب الله سبحانه و تعالی و ما شابه ذلک)، و ظاهری (مثل الوضوء، و ترک المحل، و استثارة الانفعالات العاطفیة الایجابیة، و ما إلی ذلک).

 
کلید واژه: کلیدواژه فارسی: غضب، تندخویی، تهور، جبن، شجاعت، حلم، کظم غیظ (کلیدواژه عربی: الغضب، الحدة، الصراخ، التهور، الجبن، الشجاعة، الحلم، کظم الغیظ)

http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/4009313901301.pdf

محمدرضا سرافرازی اردکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی