کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

بهترین روشها، ترفند و تکنیکهای تربیت را
در کنار هم جمع کردیم...
پاسخهایی کاربردی، معتبر و تاحدامکان جامع به سوال های رایج...

«محمدرضا سرافرازی»
«محمدرضا سرافرازی»

طبقه بندی موضوعی وبلاگ اخلاق و تربیت


مروری بر رویکرد های جاری در نمایه سازی منابع دینی

با بررسی دو نرم افزار تخصصی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی

  • چکیده : با توجه به گستردگی و فزونی روز افزون اطلاعات ، دسترسی به منابع و مطالب دلخواه به یکی از معضلات جهانی تبدیل گردیده است .

متخصصان و اندیشمندان اطلاع رسانی برای مدیریت و مهار اطلاعات موجود در پایگاه ها و شبکه های جهانی ، راه کارهای مختلفی را آزمودند که نمایه سازی اطلاعات یکی از به روز ترین آن هاست .

گرچه در کشور های پیشرفته و اندکی در کشورما از مقوله " نمایه سازی " برای سازماندهی اطلاعات استفاده می گردد ، ولیکن مع الاسف در حوزه علوم و معارف اسلامی کار چشمگیری در این باب که جنبه عمومی داشته باشد ، صورت نگرفته است . تنها برخی از مراکز پژوهشی و اطلاع رسانی وابسته به حوزه علمیه قم کارهای محدود و معدودی انجام داده اند که به خاطر تازگی و نوآوری آن ها چندان مکانتی پیدا نکرده اند .

این نوشته ، به نمایه سازی و کاربردهای مفید و اثر بخش آن دردو پایگاه اطلاعاتی اسلامی ، یعنی : " مطهر (مجموعه آثار علامه شهید مطهری ) " و "اصول فقه بر اساس اصطلاح نامه علوم اسلامی "  می پردازد و آن دو را از جهات گوناگون مورد نقد و بررسی قرار داده و دست اندرکاران مراکز پژوهشی حوزه های علمیه را به تغییر رویکردشان در سازماندهی منابع علوم اسلامی به روش نمایه سازی توصیه می نماید .

کلید واژه ها : ذخیره سازی اطلاعات / سازماندهی اطلاعات / نمایه سازی / مراکز پژوهشی  / برنامه رایانه ای مطهر / پایگاه تخصصی اصول فقه / مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی

ادامه مطلب

http://www.islamicdoc.org/article-section/articles-namayeh/587-moroor-rooykard-namaye.html

محمدرضا سرافرازی اردکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی