کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

بهترین روشها، ترفند و تکنیکهای تربیت را
در کنار هم جمع کردیم...
پاسخهایی کاربردی، معتبر و تاحدامکان جامع به سوال های رایج...

«محمدرضا سرافرازی»
«محمدرضا سرافرازی»

طبقه بندی موضوعی وبلاگ اخلاق و تربیت

واقع گرایی اخلاقی (معرفی پایان نامه)

درباره واقع گرایی اخلاقی moral realism همچون برخی دیگر از مباحث فلسفه اخلاق، هنوز منابع کافی به زبان فارسی وجود ندارد. وضعیت مطلوب و ایده آل این است که جامعه علمی ما، به ویژه اساتید، دانشجویان و محققان فلسفه، برنامه های علمی و پژوهشی خود را به گونه ای تدوین نمایند که برونداد آنها ارائه آثاری باشد که بتواند موضوعات و مباحث مختلف و متنوع مربوط به فلسفه اخلاق را پوشش دهد. طبیعتا در این راه نمی توان ونباید صرفا به ترجمه دل خوش کرد. ترجمه می تواند باعث غنی شدن ادبیات فلسفی ما شود ولی نباید به آن اکتفا نمود. 
رشد علمی ما در گرو تلاش و همت معطوف به تولید و توزیع دانش است. دانشی که با توجه به شرایط تاریخی، فرهنگی، اجتماعی ، دینی و تمدنی ما باشد. بدیهی است که در این راه می توان از تجربه دیگران و آثار و منابع نگاشته شده به زبان های دیگر هم بهره های فراوان برد. 

به هر صورت، درباره واقع گرایی اخلاق به پایان نامه ای برخوردم که مناسب دیدم آن را در اینجا معرفی نمایم. دوستان و علاقه مندانی که به این وبلاگ سر می زنند هم اگر به مواردی از این دست برخورد کردند بهتر است معرفی نمایند تا دیگران نیز مطلع شوند.

عنوان پایان نامه از این قرار است:
گزارشی از کتاب         God's call: moral Realism god's Commands and human  autonomy

این اثر پایان نامه کارشناسی ارشد آقای محسن اخباری در دانشگاه مفید قم است که در سال 1388 دفاع شده است. 
چکیده:
دراین اثر فلسفی ممتاز،ابتدا جان هیر تاریخ مختصری از بحثی مستمردر فلسفه انگلیسی آمریکایی بین واقع گراهای اخلاقی وابرازگراهای اخلاقی در طی قرن اخیر ارائه میکند.او به دنبال این است که جنبه های عینی وذهنی ارزشیابی را کنار هم قرار دهد.به همین منظور،هیرنظریه صواقع گرایی توصیه ای را به عنوان راهی که هردو رویکرد را با یکدیگر جمع میکند،پیشنهاد میکند.فصل دوم نظریه امر الهی جان دنز اسکوتوس رامورد مطالعه قرار میدهد،مخصوصا رابطه ای که اسکوتوس بین فرامین خداوند،سرشت انسان واراده انسان برقرار میکند. هیرنشان میدهد که از طریق اسکوتوس ،روایتی کالونیستی ازنظریه امرالهی ،میتواندعلیه چالش های معاصر مورد دفاع قرار گیرد. در فصل آخرهیر،به نقطه اتصال فلسفی کلیدی بین قرون وسطی ودوران خودمان ،یعنی نظریه ایمانوئل کانت در اواخر قرن هیجدهم می پردازد.هیر نشان میدهد که درواقع کانت علیه این نوع نظریه امر الهی که او ازآن حمایت میکند، استدلال نمیکند.هیر بحث میکند منظور کانت چیست ازاینکه میگوید، ما باید فرامین خداوند را بمنزله وظایف خودمان بدانیم . واژگان کلیدی : واقع گرایی اخلاقی، ابرازگرایی اخلاقی ،توصیه گرایی ،فرامین خداوند ،نظریه فرمان الهی، خودمختاری انسان .

در اینترنت چند مقاله فارسی درباره واقع گرایی اخلاقی وجود دارد که برای آگاهی از آنها می توانید به این آدرس ها مراجعه کنید.

وبلاگ اخلاق کاربردی


واقع گرایی اخلاقی در قرآن کریم


واقع گرایی اخلاقی

چیستی واقع گرایی اخلاقی بخش اول
  بخش دوم

جان مک داول و واقع گرایی اخلاقی

+ نوشته شده در  دوشنبه ۲۹ فروردین۱۳۹۰ساعت   توسط حسینعلی رحمتی 
محمدرضا سرافرازی اردکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی