کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

بهترین روشها، ترفند و تکنیکهای تربیت را
در کنار هم جمع کردیم...
پاسخهایی کاربردی، معتبر و تاحدامکان جامع به سوال های رایج...

«محمدرضا سرافرازی»
«محمدرضا سرافرازی»

طبقه بندی موضوعی وبلاگ اخلاق و تربیت

با مطهری(12): مطهری، و رابطه علم و دین + لینک دانلود

تمایز آدمی از دیگر موجودات، به توان او در به کارگیری قوه عقل است. علم نیز به عنوان محصور کارگاه عقل، جایگاهی رفیع و ارزشمند دارد. از سوی دیگر، دین و باورهای دینی نیز حقایقی هستند که از دیر زمان با آدمی همراه بوده اند. مسئله ارتباط و نسبت بین علم و دین - یا بین داده های دینی و دستاوردهای علمی - یکی از مباحث درازدامن، چالش برانگیز و در عین حال جدی و جالب بوده که از زمان های گذشته تا به امروز همواره مطرح بوده است. برخی هیچ رابطه ای را بین این دو قبول ندارند، گروهی این دو را مخالف هم می دانند و گروهی، بر عکس، معتقدند  که علم و دین نه تنها با هم تهافتی ندارند بلکه هر کدام مکمل دیگری است و آدمی برای رسیدن به سعادت و کمال، به هر دوی اینها نیاز دارد.

استاد مطهری را می توان از گروه آخر دانست. ایشان بر این باور است که علم و دین مانند دو بالی هستند که آدمی برای پرواز به سوی سعادت به هر دوی آنها نیازمند است. او برای هر یک از علم و دین کاربردهایی را تعریف می کند و می گوید هیچ یک از این دو نمی تواند جای دیگری را بگیرد. بحث هایی که وی در این زمینه مطرح می کند گاهی تحت رابطه علم و دین است گاهی فلسفه و دین، یا عقل و وحی و مانند آن.

در مکتوبی که تقدیم می شود سعی شده مجموع دیدگاه های ایشان درباره رابطه علم و دین به گونه ای منقح تدوین و تنظیم شود.

برای دانلود مقاله اینجا را کلیک کنید.

موضوع های مطرح شده در این مقاله: تعریف مفاهیم مرتبط با بحث علم و دین؛ اهمیت و ارزش عقل و دین؛ تاریخچه بحث؛ دیدگاه های مختلف در جهان اسلام و در غرب در این زمینه؛ نظریه اعتدالی شیعه؛ دیدگاه استاد مطهری؛ روش ایشان در ورود به این بحث؛ علت نیاز توامان به علم و دین؛کارکردهای علم و دین.


برچسب‌ها: مرتضی مطهریدانلودهافلسفه اسلامی
+ نوشته شده در  یکشنبه ۱۱ اردیبهشت۱۳۹۰ساعت   توسط حسینعلی رحمتی
محمدرضا سرافرازی اردکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی