متن کتاب تربیت جنسی از منظر قرآن و روایات
کتاب تربیت جنسی از منظر قرآن و حدیث، نوشته دکتر علی نقی فقیهی
http://riqh.ac.ir/n3645-e31597.html
عنوان : تربیت جنسی از منظر قرآن و حدیث
مولف : فقیهی، علی نقی
موضوع : اخلاق و آداب
تعداد جلد : 1
ناشر : دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1387






فهرست تفصیلی کتاب فوق:
پیش گفتار


-
فصل یکم : مفاهیم و کلّیات
-
فصل دوم : اهداف تربیت جنسى
-
الف . هدف نهایى
-
ب . اهداف واسطه اى
-
اهداف کلّى تربیت جنسى
-
۱ . فراهم کردن بستر مناسب براى رشد سالم جنسى
-
۲ . شناخت و انتظار درست از هویّت جنسى خود
-
۳ . ارضاى صحیح و به هنجار غریزه جنسى
-
۴ . پیشگیرى از انحرافات جنسى و ایجاد زمینه پاک دامنى در جامعه
-
۵ . آماده سازى دختر و پسر براى زندگى سالم خانوادگى
-
-
-
فصل سوم : مبانى و اصول تربیت جنسى
-
مقدّمه
-
مبانى
-
اصول
-
رابطه مبانى و اصول
-
منشأ بودن اصول براى صفات و افعال
-
نسبیت در اصول
-
رابطه اصول و فروع
-
الف . وجود غریزه جنسى
-
اصول مرتبط با مبناى اوّل
-
۱ . رشد احساس طبیعى بودن نیاز جنسى
-
۲ . لازم دانستن ارضاى نیاز جنسى
-
۳ . روابط جنسى ، در قالب ازدواج
-
۴ . پرهیز از افراط و تفریط در ارضاى غریزه جنسى
-
-
-
ب . تمایل به معنویت و فضیلت دوستى
-
اصول مرتبط با مبناى دوم
-
۱ . اصل عفّت و خویشتندارى
-
۲ . اصل ازدواج
-
۳ . اصل لزوم انتخاب همسر شایسته و دیندار
-
۴ . اصل لزوم همکارى معنوى
-
-
-
ج . نیاز انسان به همدم
-
اصول مرتبط با مبناى سوم
-
۱ . پرورش نگرش اُنسى به جنس مخالف
-
۲ . توجّه به تجانس روحى در همسریابى
-
۳ . اصل ازدواج بر اساس خواست دختر و پسر
-
-
-
د . زیبادوستى
-
ه . نیاز به محبّت
-
-

-
مقدّمه
-
فصل یکم : شیوه هاى تربیت جنسى پیش از ازدواج
-
یکم . شیوه هاى مستقیم
-
الف . دوره کودکى
-
۱ . آموزش جنسیت و نقش جنسى و پرورش هویّت جنسى
-
۲ . پیشگیرى از زمینه هاى تحریک جنسى
-
الف . خوددارى از انجام دادن عمل جنسى در برابر فرزندان
-
ب . اجازه گرفتن فرزندان براى ورود به اتاق والدین
-
ج . خوددارى از لُخت شدن در برابر کودکان یا لُخت کردن آنها
-
د . خوددارى از دست زدن به عورت کودک
-
ه . خوددارى از بوسیدن و در آغوش گرفتن کودکان نامحرم . . .
-
و . جداسازى بستر کودکان
-
ز . جلوگیرى از بازى هاى جنسى
-
ح . بازى نکردن با آلت تناسلى خود
-
-
۳ . پاسخ دادن به پرسش هاى جنسى کودکان
-
-
ب . دوره نوجوانى
-
۱ . آگاهى دادن نسبت به تغییرات جسمى بلوغ
-
۲ . آشناسازى نسبت به طبیعى بودن تحوّلات نوجوانى
-
۳ . تعدیل حالت هاى روانى
-
۴ . پرورش هویّت جنسى نوجوان
-
۵ . توجّه به نیاز جنسى و جهت دهى مطلوب به آنها
-
الف . پذیرش تمایل جنسى در نوجوان
-
ب . تبیین هدف هاى تمایل جنسى
-
ج . توجّه به پیامدهاى نامطلوب بى بندوبارى جنسى
-
د . سوق دادن انرژى جنسى ، به امور معنوى و مطلوب
-
ه . تشویق به ادامه تحصیل و علم آموزى
-
و . آموزش شیوه هاى کنترل تحریکات جنسى
-
یک ـ کنترل نگاه
-
دو ـ پرهیز از خلوت کردن با نامحرم
-
سه ـ دورى از رفتارهاى اغواگرانه
-
چهار ـ کنترل حسّ لامسه
-
پنج ـ درگیر ساختن فرد با احساس دیگرش
-
شش ـ پرهیز از زدودن موهاى زاید به صورت مستمر
-
هفت ـ پرهیز از غذاهاى محرّک
-
هشت ـ کنترل فکر و خیال
-
نُه ـ حفظ حجاب
-
-
دو نکته
-
-
-
-
دوم . شیوه هاى غیرمستقیم
-
الف . تأمین نیاز روانى ـ عاطفى
-
ب . دعا
-
ج . شکوفاسازى فطرت
-
د . زمینه سازى ادب نیکو
-
زمینه هاى روان شناختى تأدیب کودک
-
ه . آموزش اعمال دینى
-
و . پرورش فضایل اخلاقى
-
-
-
فصل دوم : تربیت جنسى در دوره ازدواج و پس از آن
-
یکم . عوامل تأثیرگذار غیر مستقیم
-
الف . اهداف ازدواج
-
ب . انتخاب شریک جنسى
-
۱ . شرایط ازدواج
-
۲ . معیارهاى انتخاب همسر
-
یک . زیبایى جاذب
-
دو . هماهنگى فکرى و اعتقادى
-
سه . توافق اخلاقى
-
چهار . همشأنى اجتماعى
-
پنج . دیندارى و تقوا
-
شش . رعایت فاصله سنّى
-
هفت . توجه به خواست دختر و پسر
-
هشت . سلامت خانوادگى
-
-
-
ج . ارتقاى شناختى همسران
-
-
دوم . عوامل تأثیرگذار مستقیم
-
الف . شناسایى شرایط ارتباط جنسى
-
ب . فرایند رابطه جنسى
-
۱ . مرحله انگیزش
-
۲ . زمینه سازى هاى روان شناختى آمیزش
-
یک . موقعیت روانى زوجین در شب زفاف
-
دو . پرهیز از آمیزش در شرایط نامناسب
-
اوّل . پرهیز از آمیزش در موقعیت لزوم تخلیه شکم
-
دوم . خوددارى از صحبت غیر عاشقانه به هنگام آمیزش
-
سوم . خوددارى از آمیزش در حال جنابت
-
چهارم . خوددارى از آمیزش در حالت ایستاده
-
پنجم . پرهیز از افراط در عمل جنسى
-
-
-
۳ . مرحله آمیزش و اوج لذّت جنسى
-
۴ . مرحله فرونشینى
-
-
-

-
رفتار نابه هنجار
-
رفتار نابه هنجار جنسى
-
نقش اختیار در نابه هنجارى هاى جنسى
-
فصل یکم : انواع نابه هنجارى هاى جنسى
-
مقدّمه
-
الف . استمنا و استشها
-
ب . همجنس گرایى
-
۱ . لواط
-
۲ . تمایل مرد به مفعول واقع شدن
-
۳ . مالش مردان
-
۴ . تمایل مرد به بوسیدن مرد
-
۵ . مصافحه، لمس و گفتن سخنان جنسى
-
۶ . ملاعبه هاى همجنس گرایانه
-
۷ . مساحقه (همجنس گرایى در زنان)
-
-
ج . زنا و روسپیگرى
-
د . نظربازى (تماشاگرى جنسى)
-
ه . مصافحه مرد با زن
-
و . مالش مرد به زن
-
ز . تشابه به جنس مخالف
-
ح . حیوان بازى (آمیزش با حیوان)
-
ط . آزارگرى جنسى
-
ى . آزارخواهى جنسى
-
ک . یادگارپرستى
-
ل . بچّه بازى
-
م . نمایشگرى
-
-
فصل دوم : عوامل نابه هنجارى هاى جنسى
-
مقدّمه
-
الف . خانواده
-
۱ . کمبود محبّت
-
۲ . استبداد و سلطه گرى والدین
-
۳ . تحقیر
-
۴ . پنهان نداشتن روابط زناشویى از سوى والدین
-
۵ . ناآگاهانه نگه داشتن فرزند
-
-
ب . عوامل اجتماعى و محیطى
-
۱ . مدرسه
-
۲ . همسالان و دوستان
-
۳ . رسانه هاى ارتباط جمعى
-
فیلم هاى جنسى (پورنوگرافى)
-
۴ . اوقات فراغت و بیکارى
-
۵ . فقر و ثروت
-
۶ . چشم چرانى
-
۷ . همنشینى با منحرفان
-
۸ . اختلاط زن و مرد
-
دیدگاه هاى مربوط به عوامل نابه هنجارى هاى جنسى
-
یک . اختلال در هویّت جنسى
-
دو . سبب شناسى پارافیلیاها
-
-
-
فصل سوم : پیشگیرى و درمان نابه هنجارى هاى جنسى
-
مقدّمه
-
الف . اجراى شیوه هاى تربیت جنسى
-
ب . غلبه بر عوامل انحراف
-
ج . نظارت اجتماعى
-
۱ . نظارت رسمى و غیر رسمى
-
۲ . نظارت اجبارى و اقناعى
-
نظارت اجتماعى و اینترنت
-
نظارت مبتنى بر تربیت دینى
-
یک . عقلانیت
-
دو . تقواى حضور
-
سه . ارزیابى و نقّادى
-
-
د . مراقبه هاى فردى
-
۱ . خویشتندارى
-
۲ . ذکر و توجّه
-
۳ . توجّه به زمینه هاى محیطى
-
۴ . استکمال عقل
-
۵ . توجّه به همسر و استمداد از خدا
-
۶ . مشارطه و محاسبه
-
۷ . پرهیز از چشم چرانى
-
یک . توجّه به مسئولیت چشم
-
دو . توجّه به پلیدى عمل
-
سه . درک حضور و آگاهى خدا
-
چهار . یادآورى مرگ و قیامت
-
پنج . برگرداندن چهره
-
شش . توجّه به آثار پرهیز از چشم چرانى
-
ـ تزویج با حور العین
-
ـ درک لذّت عبادت
-
ـ درک لذّت ایمان
-
ـ شهود عظمت الهى
-
ـ امان یافتن از حسرت و هلاکت
-
ـ آرامش دل
-
ـ تضمین بهشت
-
ـ مصونیت از زنا
-
ـ گریان نبودن در قیامت
-
-
ه . توجّه به پیامدهاى نابه هنجارى هاى جنسى
-
-
-
