متن کتاب حکمت نامه کودک؛ آقای محمدی ری شهری؛
کتابی حدیثی
مجموعه ای از احادیث پیرامون کودک
http://riqh.ac.ir/n3647-e31628-p8.html
عنوان : حکمت نامه کودک
مولف : محمدی ری شهری، محمد
موضوع : تک نگاریهای موضوعی
سایر پدیدآورندگان : پسندیده، عباس
تعداد جلد : 1
ناشر : سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1385
نوبت چاپ : اوّل
-
-
پیش گفتار
-
بخش یکم : بنیاد تربیت کودک
-
درآمد
-
فصل یکم : خانواده
-
۱ / ۱ تشکیل خانواده
-
۱ / ۲ فرزند خواهى
-
۱ / ۳ فضیلت فرزند شایسته
-
۱ / ۴ پیوستن فرزندان اهل ایمان به آنان در بهشت
-
۱ / ۵ فضیلت تحمّل آزار کودک
-
۱ / ۶ فراوانىِ فرزند
-
۱ / ۷ فضیلت دختران
-
۱ / ۸ پاداش تربیت دختران
-
۱ / ۹ توجّه به دختران
-
۱ / ۱۰ نکوهش ناخوش داشتن دختران
-
۱ / ۱۱ نکوهش فرزند ناشایست
-
۱ / ۱۲ درخواست خانواده شایسته از خدا
-
-
فصل دوم : وراثت
-
فصل سوم : خوراک پدر و مادر
-
فصل چهارم : چگونگى بسته شدن نطفه
-
-
بخش دوم : حقوق فرزندان
-
درآمد
-
فصل یکم : حقوق نوزاد
-
۱ / ۱ بزرگداشت تولّد
-
۱ / ۲ غُسل دادن نوزاد
-
۱ / ۳ اذان و اقامه گفتن در گوش نوزاد
-
۱ / ۴ کام برداشتن
-
۱ / ۵ نام گذارى
-
الف ـ نام نیک گذاشتن
-
ب ـ نام گذارى پیش از ولادت
-
ج ـ سنّت اهل بیت در نام گذارى
-
د ـ برترین نام ها و حقّ برخى از آنها
-
ه ـ نام هاى نکوهیده
-
و ـ دلیل نهى از برخى نام ها
-
۱ / ۶ تراشیدن سر
-
۱ / ۷ عقیقه کردن
-
۱ / ۸ ختنه کردن
-
-
فصل دوم: حقوق کودک شیرخوار
-
فصل سوم : آموزش و پرورش
-
۳ / ۱ ارزش دانش آموختن در کودکى
-
۳ / ۲ ارزش تربیت
-
۳ / ۳ مسئولیت تعلیم و تربیت
-
۳ / ۴ مهم ترین چیزى که آموزش آن ، واجب است
-
الف ـ باورهاى اسلامى بویژه توحید
-
ب ـ دوستى پیامبر و خاندانش
-
ج ـ واجبات ، بویژه نماز و روزه
-
د ـ قرآن
-
ه ـ معارف دینى
-
و ـ نوشتن
-
ز ـ بهداشت
-
ح ـ حکمت هاى اخلاقى
-
ط ـ شعرهاى سودمند
-
نقش شعر در تعلیم و تربیت کودک
-
تحلیلى درباره روش هاى تربیت کودک
-
۱ . الگوى تربیتى مبتنى بر سختگیرى
-
۲ . الگوى تربیتى مبتنى بر محبت و عدم قاطعیت
-
۳ . الگوى تربیتى مبتنى بر عدم محبّت و عدم قاطعیت
-
۴ . الگوى تربیتى مبتنى بر محبّت و قاطعیت
-
۴ / ۲ سیره پیامبر در مهربانى به کودکان و تکریم آنان
-
۴ / ۳ سلام کردن بر کودکان
-
-
۳ / ۶ شیوه تربیت اسلامى
-
الف ـ تکریم و مدارا و دلسوزى و محبّت
-
ب ـ قاطعیت و سازش نکردن
-
ج ـ تربیت عملى
-
۳ / ۷ آفت هاى تربیت
-
الف ـ زیاده روى در محبّت
-
ب ـ زیاده روى در سرزنش
-
ج ـ تربیت هنگام خشم
-
د ـ خشونت
-
۳ / ۸ تربیت جنسى
-
الف ـ جداسازى بستر پسر و دختر
-
ب ـ پرهیز از نگاه به شرمگاه کودک و پرهیز کودک از نگاه...
-
ج ـ نهى از تماس مادر با دخترش
-
د ـ حدّ جواز بوسیدن دختر و پسر
-
ه ـ اجازه خواستن براى ورود به خلوت پدر و مادر
-
و ـ خطر نگاه کودکان به آمیزش پدر و مادر
-
سخنى درباره تربیت جنسى
-
تدبیرهاى لازم براى عفّت جنسى
-
-
فصل چهارم : اخلاق تربیت
-
۴ / ۱ تشویق به دوستى فرزندان و دلسوزى به آنان
-
۴ / ۲ سیره پیامبر در مهربانى به کودکان و تکریم آنان
-
۴ / ۳ سلام کردن بر کودکان
-
۴ / ۴ نکوهش محبّت نکردن به کودکان
-
۴ / ۵ درباره محبّت به فرزندان
-
۴ / ۶ عدالت میان فرزندان
-
سخنى درباره عدالت ورزى در برخورد با فرزندان
-
۴ / ۷ وفا به وعده
-
نقش وفا به وعده در تربیت کودک
-
۴ / ۸ شاد کردن
-
-
فصل پنجم : آرایش و بازى
-
۵ / ۱ آراستن کودکان
-
۵ / ۲ ستایش بازى گوشى کودک
-
۵ / ۳ اجازه بازى دادن به کودک
-
۵ / ۴ کودکى کردن با کودک و بازى با او
-
۵ / ۵ تفریحگاه کودکان
-
نقش بازى در رشد کودک
-
ارزش بازى از نظر روان شناسى
-
۱. ارزش جسمانى
-
۲. ارزش درمانى
-
۳. ارزش تربیتى
-
۴. ارزش اجتماعى
-
۵. ارزش آموزشى
-
۶. ارزش اخلاقى (معنوى)
-
تحلیل روان شناختى بازى
-
الف ـ نظریه نیروى اضافى
-
ب ـ نظریه تنش زدایى (رفع خستگى و تجدید نیرو)
-
ج ـ نظریه تجدید تکاملى
-
د ـ نظریه پیش تمرین
-
سن بازى
-
بازى والدین با کودک
-
-
فصل ششم : دعا
-
-
بخش سوم : وظایف کودک
-
فصل یکم : وظایف فردى کودک
-
فصل دوم : وظایف کودک در برابر پدر و مادر
-
فصل سوم : وظایف کودک در برابر آموزگار
-
فصل چهارم : وظایف کودک در برابر بزرگ تر و دوست
-
۴ / ۱ آغاز کردن به سلام
-
توضیحى درباره سلام کردن کودک به بزرگ تر از خود
-
۴ / ۲ رعایت حقوق
-
۴ / ۳ الگوگیرى از بزرگان
-
۴ / ۴ برآوردن نیاز
-
۴ / ۵ گرامیداشت
-
۴ / ۶ یارى کردن
-
۴ / ۷ مواسات
-
۴ / ۸ نگه داشتن دوستى
-
۴ / ۹ خوش برخوردى
-
۴ / ۱۰ به نیکى یاد کردن
-
۴ / ۱۱ خیرخواهى
-
۴ / ۱۲ هدیه کردن عیب
-
۴ / ۱۳ گذشت از لغزش ها
-
۴ / ۱۴ پرهیز از سرزنش
-
۴ / ۱۵ پرهیز از آزار
-
-
-