متن کتاب حکمت نامه کودک؛ آقای محمدی ری شهری؛
کتابی حدیثی
مجموعه ای از احادیث پیرامون کودک
http://riqh.ac.ir/n3647-e31628-p8.html
عنوان : حکمت نامه کودک
مولف : محمدی ری شهری، محمد
موضوع : تک نگاریهای موضوعی
سایر پدیدآورندگان : پسندیده، عباس
تعداد جلد : 1
ناشر : سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1385
نوبت چاپ : اوّل
-
- پیش گفتار
-
بخش یکم : بنیاد تربیت کودک
-
درآمد
-
فصل یکم : خانواده
- ۱ / ۱ تشکیل خانواده
- ۱ / ۲ فرزند خواهى
- ۱ / ۳ فضیلت فرزند شایسته
- ۱ / ۴ پیوستن فرزندان اهل ایمان به آنان در بهشت
- ۱ / ۵ فضیلت تحمّل آزار کودک
- ۱ / ۶ فراوانىِ فرزند
- ۱ / ۷ فضیلت دختران
- ۱ / ۸ پاداش تربیت دختران
- ۱ / ۹ توجّه به دختران
- ۱ / ۱۰ نکوهش ناخوش داشتن دختران
- ۱ / ۱۱ نکوهش فرزند ناشایست
- ۱ / ۱۲ درخواست خانواده شایسته از خدا
-
فصل دوم : وراثت
-
فصل سوم : خوراک پدر و مادر
-
فصل چهارم : چگونگى بسته شدن نطفه
-
درآمد
-
بخش دوم : حقوق فرزندان
-
درآمد
-
فصل یکم : حقوق نوزاد
- ۱ / ۱ بزرگداشت تولّد
- ۱ / ۲ غُسل دادن نوزاد
- ۱ / ۳ اذان و اقامه گفتن در گوش نوزاد
- ۱ / ۴ کام برداشتن
- ۱ / ۵ نام گذارى
- الف ـ نام نیک گذاشتن
- ب ـ نام گذارى پیش از ولادت
- ج ـ سنّت اهل بیت در نام گذارى
- د ـ برترین نام ها و حقّ برخى از آنها
- ه ـ نام هاى نکوهیده
- و ـ دلیل نهى از برخى نام ها
- ۱ / ۶ تراشیدن سر
- ۱ / ۷ عقیقه کردن
- ۱ / ۸ ختنه کردن
-
فصل دوم: حقوق کودک شیرخوار
-
فصل سوم : آموزش و پرورش
- ۳ / ۱ ارزش دانش آموختن در کودکى
- ۳ / ۲ ارزش تربیت
- ۳ / ۳ مسئولیت تعلیم و تربیت
- ۳ / ۴ مهم ترین چیزى که آموزش آن ، واجب است
- الف ـ باورهاى اسلامى بویژه توحید
- ب ـ دوستى پیامبر و خاندانش
- ج ـ واجبات ، بویژه نماز و روزه
- د ـ قرآن
- ه ـ معارف دینى
- و ـ نوشتن
- ز ـ بهداشت
- ح ـ حکمت هاى اخلاقى
- ط ـ شعرهاى سودمند
- نقش شعر در تعلیم و تربیت کودک
- تحلیلى درباره روش هاى تربیت کودک
- ۱ . الگوى تربیتى مبتنى بر سختگیرى
- ۲ . الگوى تربیتى مبتنى بر محبت و عدم قاطعیت
- ۳ . الگوى تربیتى مبتنى بر عدم محبّت و عدم قاطعیت
- ۴ . الگوى تربیتى مبتنى بر محبّت و قاطعیت
- ۴ / ۲ سیره پیامبر در مهربانى به کودکان و تکریم آنان
- ۴ / ۳ سلام کردن بر کودکان
- ۳ / ۶ شیوه تربیت اسلامى
- الف ـ تکریم و مدارا و دلسوزى و محبّت
- ب ـ قاطعیت و سازش نکردن
- ج ـ تربیت عملى
- ۳ / ۷ آفت هاى تربیت
- الف ـ زیاده روى در محبّت
- ب ـ زیاده روى در سرزنش
- ج ـ تربیت هنگام خشم
- د ـ خشونت
- ۳ / ۸ تربیت جنسى
- الف ـ جداسازى بستر پسر و دختر
- ب ـ پرهیز از نگاه به شرمگاه کودک و پرهیز کودک از نگاه...
- ج ـ نهى از تماس مادر با دخترش
- د ـ حدّ جواز بوسیدن دختر و پسر
- ه ـ اجازه خواستن براى ورود به خلوت پدر و مادر
- و ـ خطر نگاه کودکان به آمیزش پدر و مادر
- سخنى درباره تربیت جنسى
- تدبیرهاى لازم براى عفّت جنسى
-
فصل چهارم : اخلاق تربیت
- ۴ / ۱ تشویق به دوستى فرزندان و دلسوزى به آنان
- ۴ / ۲ سیره پیامبر در مهربانى به کودکان و تکریم آنان
- ۴ / ۳ سلام کردن بر کودکان
- ۴ / ۴ نکوهش محبّت نکردن به کودکان
- ۴ / ۵ درباره محبّت به فرزندان
- ۴ / ۶ عدالت میان فرزندان
- سخنى درباره عدالت ورزى در برخورد با فرزندان
- ۴ / ۷ وفا به وعده
- نقش وفا به وعده در تربیت کودک
- ۴ / ۸ شاد کردن
-
فصل پنجم : آرایش و بازى
- ۵ / ۱ آراستن کودکان
- ۵ / ۲ ستایش بازى گوشى کودک
- ۵ / ۳ اجازه بازى دادن به کودک
- ۵ / ۴ کودکى کردن با کودک و بازى با او
- ۵ / ۵ تفریحگاه کودکان
- نقش بازى در رشد کودک
- ارزش بازى از نظر روان شناسى
- ۱. ارزش جسمانى
- ۲. ارزش درمانى
- ۳. ارزش تربیتى
- ۴. ارزش اجتماعى
- ۵. ارزش آموزشى
- ۶. ارزش اخلاقى (معنوى)
- تحلیل روان شناختى بازى
- الف ـ نظریه نیروى اضافى
- ب ـ نظریه تنش زدایى (رفع خستگى و تجدید نیرو)
- ج ـ نظریه تجدید تکاملى
- د ـ نظریه پیش تمرین
- سن بازى
- بازى والدین با کودک
-
فصل ششم : دعا
-
درآمد
-
بخش سوم : وظایف کودک
-
فصل یکم : وظایف فردى کودک
-
فصل دوم : وظایف کودک در برابر پدر و مادر
-
فصل سوم : وظایف کودک در برابر آموزگار
-
فصل چهارم : وظایف کودک در برابر بزرگ تر و دوست
- ۴ / ۱ آغاز کردن به سلام
- توضیحى درباره سلام کردن کودک به بزرگ تر از خود
- ۴ / ۲ رعایت حقوق
- ۴ / ۳ الگوگیرى از بزرگان
- ۴ / ۴ برآوردن نیاز
- ۴ / ۵ گرامیداشت
- ۴ / ۶ یارى کردن
- ۴ / ۷ مواسات
- ۴ / ۸ نگه داشتن دوستى
- ۴ / ۹ خوش برخوردى
- ۴ / ۱۰ به نیکى یاد کردن
- ۴ / ۱۱ خیرخواهى
- ۴ / ۱۲ هدیه کردن عیب
- ۴ / ۱۳ گذشت از لغزش ها
- ۴ / ۱۴ پرهیز از سرزنش
- ۴ / ۱۵ پرهیز از آزار
-
فصل یکم : وظایف فردى کودک