مصیبت اسیری زینب ـ سلامالله علیها
مرحوم حاج شیخ ملاسلطان علی تبریزی که از جمله عابدان و زاهدان بود در عالم رؤیا خدمت امام زمان- علیهالسلام- رسید و عرض کرد:
ـ ای مولای ما! آیا آن چه در زیارت ناحیة مقدسه آورده شده و میفرمایید:«فلاندبنک صباحا و مساءا و لابکین لک بدل الدموع دما» صحیح است؟
ـ آری صحیح است.
ـ آن کدام مصیبت است که به جای اشک، خون گریه میکردید؟ آیا مصیبت حضرت علیاکبر است؟
ـ اگر علی اکبر هم بود، در این مصیبت خون میگریست.
ـ آیا مصیبت حضرت عباس است؟
ـ اگر عباس هم بود، در این مصیبت خون میگریست.
ـ آیا مصیبت حضرت سیدالشهدا- علیهالسلام- است؟
ـ اگر سیدالشهدا- علیهالسلام- هم بود، در این مصیبت خون میگریست.
ـ پس کدام مصیبت است؟
ـ مصیبت اسیری زینب است1.
در قیام حضرت مهدى- علیهالسلام- نیز چنین است؛ زنان از جایگاه ویژهای برخوردار خواهند بود نقش زن در عصر ظهور، همچون نقش مدعیان امروز و طرفداران حقوق زن نیست که او را تا سر حد یک کالا و وسیلهای برای لذتطلبی و عیاشی تنزل دادهاند.
جابربن یزید جعفی از امام باقر- علیهالسلام- نقل میکند: «ویجیء والله ثلاث مأه و بضعه عشر رجلا فیهم خمسون امرأه یجتمعون بمکه علی غیر میعادقزعا کقزع الخریف»2:به خدا سوگند سیصد و سیزده نفر می آیند که پنجاه تن از آنها زن هستند که بدون هیچ قرار قبلی در مکه کنار یکدیگر جمع خواهند شد.
امسلمه نیز از پیامبر چنین روایت کرده است:
«یعوذ عائذ من الحرم فیجتمع الناس الیه کالطیر الوارد المتفرقه حتی یجتمع الیه ثلاث مأه و اربعه عشر رجلا فیه نسوه فیظهر علی کل جبار و ابن جبار»3؛
درآن هنگام پناهندهای به حرم امن الهی پناه میآورد و مردم همانند کبوترانی که از چهار سمت به یک سو هجوم میبرند به سوی او جمع میشوند تا این که در نزد آن حضرت سیصدو چهارده نفر گرد آمده که برخی از آنان زن میباشند که برهر ستمگر و ستمگرزادهای پیروز میشوند.
پینوشتها:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . العبقری الحسان، ج1، ص98؛ اشکهای امام زمان(عج)،ص94.
2 . بحار، ج53، ص223.
3 . مجمع الزواید، ج7، ص315؛ معجم احدیث امام مهدیـ علیهالسلام ـ ، ج1، ص500.