کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

بهترین روشها، ترفند و تکنیکهای تربیت را
در کنار هم جمع کردیم...
پاسخهایی کاربردی، معتبر و تاحدامکان جامع به سوال های رایج...

«محمدرضا سرافرازی»
«محمدرضا سرافرازی»

طبقه بندی موضوعی وبلاگ اخلاق و تربیت

نه تنها آزمودن هوش اجتماعی، که آزمودن هر یک از انواع هوش به ما کمک می‌کند ضعف‌های خود را بشناسیم و برای جبرانشان درصدد یافتن راهی باشیم. امروز ستاره برای شما یک تست هوش اجتماعی خوب آورده است که با کمک آن زیر و بم هوش اجتماعی‌تان را درمی‌آورید.
 
ستاره | سرویس روانشناسی - هوش اجتماعی یکی از انواع هوش‌های ۹گانه است و به مهارت‌های برقراری ارتباط موثر در ما کمک می‌کند. مصداق هوش اجتماعی در زندگی روزمره ما رفتار ما با اطرافیان است. اینکه بدانیم بهترین عکس‌العمل در مقابل رفتار‌ها و سخنان دیگران چیست، اینکه بتوانیم بخوبی رشته سخن را در دست بگیریم و دیگران را تحت تاثیر قرار دهیم، اینکه بخوبی متوجه منظورشان بشویم یا درکشان کنیم همه به میزان هوش اجتماعی ما برمی‌گردد. از نظر من و بسیاری نویسندگان هوش اجتماعی می‌تواند حتی از هوش آکادمیک هم مهمتر باشد. چون تا حد زیادی جایگاه شما را در اجتماع تعیین می‌کند. تست هوش اجتماعی زیر برای اندازه‌گیری هوش اجتماعی‌تان به شما کمک شایانی خواهد کرد.

تست هوش اجتماعی (سوالات به صورت تشریحی)

در این تست شما باید رفتار، افکار و نظرات خود را ارزیابی کنید و میزان موافقت یا مخالفت خود را نسبت به آن‌ها بیان کنید:

۱- من می‌توانم رفتار دیگران را پیش بینی کنم.

  • کاملاً موافقم (۷ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۶ امتیاز)
  • کمی موافقم (۵ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۳ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۲ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۱ امتیاز)

۲- من از این که کار‌های من بر احساسات دیگران چه تأثیری می‌گذارد، آگاهی دارم.
  • کاملاً موافقم (۷ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۶ امتیاز)
  • کمی موافقم (۵ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۳ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۲ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۱ امتیاز)

۳- من احساسات دیگران را درک می‌کنم.
  • کاملاً موافقم (۷ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۶ امتیاز)
  • کمی موافقم (۵ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۳ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۲ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۱ امتیاز)

۴- من خواسته‌های دیگران را متوجه می‌شوم.
  • کاملاً موافقم (۷ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۶ امتیاز)
  • کمی موافقم (۵ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۳ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۲ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۱ امتیاز)
 
۵- من بدون این که دیگران چیزی بگویند، اغلب می‌توانم آن چه را که انجام می‌دهند درک کنم.
  • کاملاً موافقم (۷ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۶ امتیاز)
  • کمی موافقم (۵ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۳ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۲ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۱ امتیاز)
 
۶- من می‌توانم پیش بینی کنم که دیگران به رفتار من چه واکنشی نشان خواهند داد.
  • کاملاً موافقم (۷ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۶ امتیاز)
  • کمی موافقم (۵ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۳ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۲ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۱ امتیاز)

۷- من اغلب می‌توانم منظور دیگران را از چهره و رفتار هایشان درک کنم.
  • کاملاً موافقم (۷ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۶ امتیاز)
  • کمی موافقم (۵ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۳ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۲ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۱ امتیاز)

۸- من اغلب احساس می‌کنم که نمی‌توانم انتخاب‌های دیگران را به راحتی درک کنم.
  • کاملاً موافقم (۱ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۲ امتیاز)
  • کمی موافقم (۳ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۵ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۶ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۷ امتیاز)

۹- دیگران اغلب با کار‌هایی که انجام می‌دهند، مرا متعجب می‌کنند.
  • کاملاً موافقم (۱ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۲ امتیاز)
  • کمی موافقم (۳ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۵ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۶ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۷ امتیاز)

۱۰- دیگران از دست من خشمگین می‌شوند، بدون این که من دلیل آن را بفهمم.
  • کاملاً موافقم (۱ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۲ امتیاز)
  • کمی موافقم (۳ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۵ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۶ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۷ امتیاز)

۱۱- من دیگران را غیر قابل پیش‌بینی می‌دانم.
  • کاملاً موافقم (۱ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۲ امتیاز)
  • کمی موافقم (۳ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۵ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۶ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۷ امتیاز)

۱۲- من اغلب بدون این که متوجه باشم به دیگران صدمه می‌زنم.
  • کاملاً موافقم (۱ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۲ امتیاز)
  • کمی موافقم (۳ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۵ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۶ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۷ امتیاز)

۱۳- من اغلب از واکنش‌هایی که دیگران به کار‌های من نشان می‌دهند، متعجب می‌شوم.
  • کاملاً موافقم (۱ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۲ امتیاز)
  • کمی موافقم (۳ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۵ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۶ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۷ امتیاز)

۱۴- من اغلب نسبت به افرادی که نمی‌شناسم، احساس اطمینان ندارم.
  • کاملاً موافقم (۱ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۲ امتیاز)
  • کمی موافقم (۳ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۵ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۶ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۷ امتیاز)

۱۵- من به آسانی خود را با موقعیت‌های اجتماعی هماهنگ می‌کنم.
  • کاملاً موافقم (۷ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۶ امتیاز)
  • کمی موافقم (۵ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۳ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۲ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۱ امتیاز)

۱۶- من در ورود به موقعیت‌های جدید و ملاقات با افراد نا آشنا خوب عمل می‌کنم.
  • کاملاً موافقم (۷ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۶ امتیاز)
  • کمی موافقم (۵ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۳ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۲ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۱ امتیاز)

۱۷- برایم سخت است که با دیگران کنار بیایم.
  • کاملاً موافقم (۱ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۲ امتیاز)
  • کمی موافقم (۳ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۵ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۶ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۷ امتیاز)

۱۸- خیلی وقت می‌برد که من دیگران را به خوبی بشناسم.
  • کاملاً موافقم (۱ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۲ امتیاز)
  • کمی موافقم (۳ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۵ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۶ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۷ امتیاز)

۱۹- در داشتن ارتباط خوب با افراد جدید توانا هستم.
  • کاملاً موافقم (۷ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۶ امتیاز)
  • کمی موافقم (۵ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۳ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۲ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۱ امتیاز)

۲۰- من عموماَ در پیدا کردن موضوعات خوب برای صحبت کردن، مشکل دارم.
  • کاملاً موافقم (۱ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۲ امتیاز)
  • کمی موافقم (۳ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۵ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۶ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۷ امتیاز)

۲۱- عموماَ وقتی که دیگران افکار مرا می‌شنوند، خشمگین و عصبی می‌شوند.
  • کاملاً موافقم (۱ امتیاز)
  • تا حدی موافقم (۲ امتیاز)
  • کمی موافقم (۳ امتیاز)
  • نظری ندارم (۴ امتیاز)
  • کمی مخالفم (۵ امتیاز)
  • تا حدی مخالفم (۶ امتیاز)
  • کاملاً مخالفم (۷ امتیاز)

نحوه محاسبه نمره: پس از پاسخ به همه سوالات،‌ با توجه به امتیازی که در مقابل هر گزینه پاسخ وجود دارد، امتیازات خود را با هم جمع کنید و نمره کل خود را به دست آورید. دامنه نمرات از ۲۱ تا ۱۴۷ است. 

تفسیر امتیاز تست هوش اجتماعی


هر چقدر نمره شما به ۲۱ نزدیک‌تر باشد، هوش اجتماعی شما کمتر است و هر چقدر نمره شما به ۱۴۷ نزدیک‌تر باشد، هوش اجتماعی قوی‌تری دارید. این پرسشنامه دارای ۳ خرده مقیاس پردازش اطلاعات اجتماعی، آگاهی اجتماعی و مهارت‌های اجتماعی است.

پردازش اطلاعات اجتماعی

دامنه این خرده مقیاس بین ۸ تا ۵۶ است. هر چقدر که نمره شما به ۵۶ نزدیک‌تر باشد، توانایی پردازش اطلاعات اجتماعی شما بالاتر بوده و برعکس.
این خرده مقیاس شامل توانایی درک و فهم و پیش بینی رفتار و احساسات دیگران می‌شود و توانایی فهم پیام‌های کلامی و غیر کلامی در روابط انسانی، درک پیام‌های پنهانی و همچنین پیام‌های آشکار را می‌سنجد. 

آگاهی اجتماعی

دامنه این خرده مقیاس بین ۷ تا ۴۹ است. هر چقدر که نمره شما به ۴۹ نزدیک‌تر باشد، میزان آگاهی اجتماعی شما بالاتر بوده و برعکس.
تاکید این خرده مقیاس بی‌آگاهی یا شگفت‌زدگی نسبت به رویداد‌ها در موقعیت‌های اجتماعی را در مقابل توانایی پیش بینی موقعیت‌ها مورد تاکید قرار می‌دهد و توانایی فعالانه رفتار کردن مطابق با موقعیت، زمان و مکان را اندازه می‌گیرد. 

مهارت‌های اجتماعی

دامنه این خرده مقیاس بین ۶ تا ۴۲ است. هر چقدر که نمره شما به ۴۲ نزدیک‌تر باشد، میزان مهارت‌های اجتماعی شما بالاتر بوده و برعکس. 
این خرده مقیاس بر جنبه‌هایی از رفتار، مانند توانایی وارد شدن در موقعیت‌های اجتماعی جدید و سازگاری اجتماعی تاکید می‌کند و مهارت‌های ارتباطی بنیادی نظیر گوش دادن فعال، عمل کردن جسورانه و همچنین برقراری، نگهداری و شکستن رابطه را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
 
تست هوش اجتماعی، خرده مقیاس‌های تست هوش اجتماعی


سخن آخر

خبر خوبی که می‌توانم بعد از اتمام تست هوش اجتماعی و مطالعه تفسیرش به شما بدهم اینست که هوش اجتماعی‌تان هرچقدر که باشد، مانند هوش هیجانی کاملا قابل توسعه و تقویت است. ناگفته نماند این هوش بسیار متاثر از هوش هیجانی‌ست. در بسیاری موارد شما از نظر مراودات اجتماعی هر چقدر هم کارکشته باشید، در دل موقعیت که قرار می‌گیرید نمی‌توانید عکس‌العمل درست نشان دهید و این به هوش هیجانی شما برمی‌گردد. برای همین توصیه شده است که افراد ابتدا به تقویت هوش هیجانی خود و در کنار آن به هوش اجتماعی بپردازند. به هرحال برای توسعه مهارت‌های فردی هیچوقت دیر نیست. اگر در آزمون بالا نتیجه دلخواه را کسب نکردید، دست بجنبانید و برای تقویت هوش هیجانی و سپس هوش اجتماعی‌تان قدمی بردارید.
....................................
پرسشنامه هوش هیجانی به ما کمک می‌کند تا ظرفیت رسیدن به نتایج مثبت در روابط با خود و دیگران را اندازه‌گیری کرده و در جهت بهبود آن تلاش کنیم.

ستاره | سرویس روانشناسی - هوش هیجانی عبارت است از ظرفیت ایجاد نتایج مثبت در روابط با خود و دیگران. با توجه به این تعریف از هوش هیجانی می‌توان گفت که هوش هیجانی یا هوش عاطفی ما را قادر می‌سازد تا بتوانیم احساسات خود را شناخته و آن را به صورت مطلوبی ابراز و اداره کنیم. هوش هیجانی در شناخت و درک هیجانات دیگران و دیدن چشم اندازشان به ما کمک می‌کند و ما را نسبت به حالت هیجانی گروه، رویدادها و ارتباطات حساس می‌سازد. هوش هیجانی به ما کمک می‌کند تا که در برقراری ارتباط با همکاران، اعضا خانواده و آشنایان موفق باشیم و د‌رهای صمیمیت، دوستی و محبت را به رویمان می‌گشاید و نماینده توانایی تشخیص، ارزیابی و بیان هیجان به نحو صحیح و سازگارانه است. 

اصطلاح هوش هیجانی این فکر را انتقال می‌دهد که راه‌های دیگری برای باهوش بودن وجود دارد که غیر از تاکید بر تست‌های استاندارد بهره هوشی می‌باشد؛ پرورش توانایی‌هایی که می‌تواند پیش بینی کننده مهمی برای موفقیت در روابط شخصی، خانوادگی و محل کار باشد. هوش عاطفی در مقایسه با مفاهیم سنتی بهره هوشی (IQ)، اصطلاح امیدوار کننده‌ای به نظر می‌رسد و به روانشناسی مثبت تعلق دارد و از نظر علمی نیز امکان اندازه‌گیری آن به کمک پرسشنامه هوش هیجانی وجود دارد.

 

پرسشنامه هوش هیجانی، تست هوش هیجانی، تست eq، تست روانشناسی


 

پرسشنامه هوش هیجانی

پرسشنامه هوش هیجانی زیر بسیار معتبر بوده و به صورت علمی مورد ارزیابی و استفاده قرار گرفته است. شما ‌می‌توانید با پاسخ به آن هوش هیجانی خود را اندازه بگیرید.

لطفا درجه موافقت یا مخالفت خود را با هر یک از جملات زیر مشخص کنید. درباره معنای دقیق هر جمله زیاد فکر نکنید. به سرعت عمل کرده و سعی کنید با دقت پاسخ دهید. هیچ پاسخ درست یا غلط وجود ندارد. برای هر جمله هفت پاسخ ممکن با حیطه‌ای از کاملا مخالف(ستون سمت راست) تا کاملا موافق (ستون سمت چپ) وجود دارد.

 

 

جملات

کاملاًمخالف.................کاملاموافق

A

1- به طور کلی من انگیزش زیادی برای زندگی دارم.

1

2

3

4

5

6

7

2- به طور کلی زندگی را لذت بخش نمی‌یابم.

7

6

5

4

3

2

1

3- در مجموع چشم انداز تاریکی از اکثر موارد زندگی دارم.

7

6

5

4

3

2

1

4- نزدیکانم اغلب گله می‌کنند که من با آنها درست رفتار نمی‌کنم.

7

6

5

4

3

2

1

5- با توجه به شرایط زندگی خودم احساس خوبی دارم.

1

2

3

4

5

6

7

6- به طور کلی معتقدم که مشکلات در زندگیم به خوبی حل می‌شود.

1

2

3

4

5

6

7

7- در مجموع از زندگیم راضیم.

1

2

3

4

5

6

7

B

8- می‌توانم برخورد موثری با دیگران داشته باشم.

1

2

3

4

5

6

7

9- در مجموع از سرو وضع ظاهریم احساس راحتی می‌کنم.

1

2

3

4

5

6

7

10- معمولا قادرم احساسات سایر افراد را تحت تاثیر قرار دهم.

1

2

3

4

5

6

7

11- معمولا می‌توانم خودم راجای دیگران بگذارم و احساساتشان را تجربه کنم.

1

2

3

4

5

6

7

12- معمولا در موقع لزوم می‌توانم راه‌هایی برای کنترل عواطفم بیابم.

1

2

3

4

5

6

7

13- خودم را در یک طرف مذاکره با دیگران خوب توصیف می‌کنم.

1

2

3

4

5

6

7

14- به طورکلی از احساسات و هیجانات خود آگاهی دارم.

1

2

3

4

5

6

7

15- به طورکلی قادرم با محیط‌های جدید سازگار شوم.

1

2

3

4

5

6

7

16- دیگران آرامش و خونسردی مرا می‌ستایند.

1

2

3

4

5

6

7

17- در مجموع قادرم با استرس ها مقابله کنم.

1

2

3

4

5

6

7

C

18- گرایش دارم مکررا‌ تصمیم هایم را عوض کنم.

7

6

5

4

3

2

1

19- معمولا کنترل عواطف و احساساتم برایم مشکل است.

7

6

5

4

3

2

1

20- معمولا دفاع از حقم برایم مشکل است.

7

6

5

4

3

2

1

21- غالبا برایم مشکل است زندگی خودرا با شرایط جدید تطابق دهم.

7

6

5

4

3

2

1

22- معمولا با دشواری در خودم انگیزه ایجاد می‌کنم.

7

6

5

4

3

2

1

23- گرایش دارم در اموری وارد شوم که بعدا آرزو می‌کنم می توانستم از آن خارج شوم.

7

6

5

4

3

2

1

24- حتی اگر بدانم حق با من است ترجیح می‌دهم عقب نشینی کنم.

7

6

5

4

3

2

1

D

25- بیان احساساتم با کلمات برایم مشکل نیست.

1

2

3

4

5

6

7

26- اغلب متوجه می‌شوم که برایم مشکل است دنیارا ازدید دیگران نگاه کنم.

7

6

5

4

3

2

1

27- به طورکلی شناخت درست هیجانی که احساس می‌کنم برایم دشوار است.

7

6

5

4

3

2

1

28- اغلب نشان دادن عواطفم به نزدیکانم برایم مشکل نیست.

7

6

5

4

3

2

1

29- به نظرم می‌رسد اصلا نفوذی روی احساسات دیگران ندارم.

7

6

5

4

3

2

1

30- ایجاد روابط صمیمی حتی با نزدیکانم برایم مشکل است.

7

6

5

4

3

2

1

 

نتیجه پرسشنامه هوش هیجانی

امتیازات به دست آورده از هر عبارت را با یکدیگر جمع بزنید و نمره هوش هیجانی خود را به دست آورید. کمترین نمره در این پرسشنامه هوش هیجانی 30 و بیشترین نمره پرسشنامه هوش هیجانی 210 می‌باشد. هرچه نمره شما از متوسط بالاتر باشد از هوش هیجانی بیشتری برخوردارید. و اگر نمره پایین‌تر از متوسط (زیر 105) به دست آوردید نشان می‌دهد باید در جهت شناخت نقاط ضعف احساسی و عاطفی و تقویت هوش هیجانی خود تلاش کنید.


سخن آخر

هوش هیجانی می‌تواند باعث نتیجه‌های دلخواه و مثبت در روابطمان با دیگران و خودمان شود و پیامدهای مثبتی مثل شادی، خوش‌بینی، موفقیت‌های کاری، تحصیلی و شخصی به دنبال داشته باشد. اگر دارای سطح بالایی از هوش هیجانی باشیم، می‌توانیم انتظار نتیجه‌های عملکرد مطلوب افزایش فروش، موقعیت تحصیلی، ازدواج موفق، روابط دوستانه و صمیمی با دیگران و برخورداری از سلامت جسمی و روانی را داشته باشیم. یکی از مهمترین توانایی‌های هوش هیجانی در کیفیت انسانی، این است که می‌توان آن را اندازه گرفت، آموخت و در طول زندگی بهبود بخشید.

محمدرضا سرافرازی اردکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی