میراث پیر جماران صفحه 22 الی 25 نسخه چاپی یک سال دیگر از عمر ما گذشت. شما جوانان، رو به پیرى و ما پیران، رو به مرگ پیش مىرویم. در این یک سال تحصیلى، شما به حدود تحصیلات و اندوختههاى علمى خود واقفید، مىدانید چقدر تحصیل کرده و تا چه اندازه پایههاى علمى خود را بالا بردهاید؛ لیکن راجع به تهذیب اخلاق، تحصیل آداب شرعیه، معارف الهیه وتزکیه نفس چه کردید و چه قدم مثبتى برداشتید؟ هیچ به فکر تهذیب و اصلاح خود بودید و در این زمینه برنامهاى داشتید؟ متأسفانه باید عرض کنم کار چشمگیرى نکردید و در جهت اصلاح و تهذیب خود قدم بلندى بر نداشتید. حوزه هاى علمیه، همزمان با فراگرفتن مسائل علمى، به تعلیم و تعلم مسائل اخلاقى و علوم معنوى نیازمند است؛ راهنماى اخلاقو مربى قواى روحانى و مجالس پند و موعظه لازم دارد. برنامههاى اخلاقى و اصلاحى، کلاس تربیت و تهذیب، آموختن معارف الهیه که مقصد اصلى بعثت انبیا علیهم السلام مىباشد، باید در حوزهها رایج و رسمى باشد. متأسفانه در مراکز علمى به این گونه مسائل لازم و ضرورى کمتر توجه مىشود. علوم معنوى و روحانى رو به کاهش مىرود و بیم آن است که حوزههاى علمیه در آتیه نتوانند علماى اخلاق، مربیان مهذب و آراسته و مردان الهى تربیت کنند و بحث و تحقیق در مسائل مقدماتى مجالى براى پرداختن به مسائل اصلى و اساسى که مورد عنایت قرآن کریم و نبى اعظم صلیالله علیه و آله و سلم و سایر انبیا و اولیا علیهم السلام است، باقى نگذارد. خوب است فقهاى عظام و مدرسین عالیمقام که مورد توجه جامعه علمیه مىباشند، در خلال درس و بحث بهتربیت و تهذیب افراد همت گمارند و به مسائل معنوى و اخلاقى بیشتر بپردازند. محصلین حوزهها نیز لازم است در کسب ملکات فاضله و تهذیب نفس کوشش کرده، به وظایف مهم و مسؤولیتهاى خطیرى که بر دوش آنان است، اهمیت دهند. شما که امروز در این حوزهها تحصیل مىکنید و مىخواهید فردا رهبرى و هدایت جامعه را به عهده بگیرید، خیال نکنید تنها وظیفه شما یاد گرفتن مشتى اصطلاحات مىباشد؛ وظیفههاى دیگرى نیز دارید. شما باید در این حوزهها خود را چنان بسازید و تربیت کنید که وقتى به یک شهر یا ده رفتید، بتوانید اهالى آنجا را هدایت کنید و مهذب نمایید. از شما توقع است که وقتى از مرکز فقه رفتید، خود مهذب و ساخته شده باشید، تا بتوانید مردم را بسازید و طبقآداب و دستورات اخلاقى اسلامى آنان را تربیت کنید؛ اما اگر ـ خداى نخواسته ـ در مرکز علم خود را اصلاح نکردید، معنویات کسب ننمودید، به هر جا که برویدـ العیاذ باللّه ـ مردم را منحرف ساخته، به اسلام و روحانیت بدبین خواهید کرد. شما وظایف سنگینى دارید. اگر در حوزهها به وظایف خود عمل نکنید و در صدد تهذیب خود نباشید و فقط دنبال فرا گرفتن چند اصطلاح بوده مسائل اصولى و فقهى را درست کنید، در آتیه خداى نخواسته براى اسلام و جامعه اسلامى مضر خواهید بود ممکن است، العیاذ باللّه، موجب انحراف و گمراهى مردم شوید. اگر به سبب اعمال و کردار و رفتار نارواى شما یک نفر گمراه شده از اسلام برگردد، مرتکب اعظم کبایر مىباشید و مشکل است توبه شما قبول گردد، چنانکه اگر یک نفر هدایت یابد، به حسب روایت «بهتر است از آنچه آفتاب بر آن مىتابد».1 مسؤولیت شما خیلى سنگین است. وظایف شما غیر از وظایف عامه مردم مىباشد. چه بسا امورى که براى عامه مردم مباح است، براى شما جایز نیست، و ممکن است حرام باشد. مردم، ارتکاب بسیارى از امور مباحه را از شما انتظار ندارند؛ چه رسد به اعمال پست نامشروع که اگر خداى نخواسته از شما سربزند، مردم را نسبت به اسلام و جامعه روحانیت بدبین مىسازد. درد اینجاست اگر مردم از شما عملى که بر خلاف انتظار است مشاهده کنند، از دین منحرف مىشوند، از روحانیت برمىگردند؛ نه از فرد. اى کاش از فرد برمىگشتند و به یک فرد بدبین مىشدند! ولى اگر از یک روحانى عملى ناشایست و برخلاف نزاکت ببینند، تجزیه و تحلیل نمىکنند؛ همچنانکه در میان کسبه افراد نادرست و منحرف وجود دارد و در میان اداریها اشخاص فاسد و زشتکار دیده مىشود، ممکن است در میان روحانیون نیز یک یا چند نفر ناصالح و منحرف باشد؛ لذا اگر بقالى خلاف کند، مىگویند فلان بقال خلافکار است. اگر یک عطار عمل زشتى مرتکب گردد، گفته مىشود فلان عطار زشتکار است؛ لیکن اگر آخوندى عملناشایستهاى انجام دهد، نمىگویند فلان آخوند منحرف است؛ گفته مىشود آخوندها بدند. وظایف اهل علم خیلى سنگین است مسؤولیت علما بیش از سایر مردم مىباشد. اگر به اصول کافى2 ، کتاب وسائل3، به ابواب مربوط به وظایف علما مراجعه کنید، مىبینید تکالیف سنگین و مسؤولیتهاى خطیرى براى اهل علم بیان شده است. در روایت است که وقتى جان به حلقوم مىرسد، براى عالم دیگر جاى توبه نیست و در آن حال، توبه وى پذیرفته نمىشود؛ زیرا خداوند، از کسانى تا آخرین دقایق زندگى توبه مىپذیرد که جاهل باشند4. و در روایت دیگر آمده است که هفتاد گناه از جاهل آمرزیده مىشود پیش از آنکه یک گناه از عالم مورد آمرزش قرار گیرد؛5 زیرا گناه عالم براى اسلام و جامعه اسلامى خیلى ضرر دارد. عوام و جاهل اگر معصیتى مرتکب شود، فقط خود را بدبخت کرده، بر خویشتن ضرر وارد ساخته است؛ لیکن اگر عالِمى منحرف شود و به عمل زشتى دست زند، عالَمى را منحرف کرده، بر اسلام و علماى اسلام زیان وارد ساخته است.6 اینکه در روایت آمده که اهل جهنم از بوى تعفن عالمى که به علم خود عملنکرده، متأذى مىشوند،7 براى همین است که در دنیا بین عالم و جاهل در نفع و ضرر به اسلام و جامعه اسلامى فرق بسیار وجود دارد. اگر عالمى منحرف شد، ممکن است امتى را منحرف ساخته به عفونت بکشد و اگر عالمى مهذب باشد، اخلاق و آداباسلامى را رعایت نماید، جامعه را مهذب و هدایت مىکند. در بعضى از شهرستانهایى که تابستانها به آنجا مىرفتم، مىدیدم اهالى آن بسیار مؤدب به آداب شرع بودند. نکتهاش این بود که عالم صالح و پرهیزکارى داشتند. اگر عالم ورع و درستکارى در یک جامعه یا شهر و استانى زندگى کند، همان وجود او باعث تهذیب و هدایت مردم آن سامان مىگردد؛ اگر چه لفظا تبلیغ و ارشاد نکند.8 ما اشخاصى را دیدهایم که وجود آنان مایه پند و عبرت بوده، صرف دیدن و نگاه به آنان باعث تنبه مىشد. هم اکنون در تهران که فی الجمله اطلاع دارم، محلات آن با هم فرق دارد، در محلهاى که عالم منزه و مهذبى زیست مىکند، مردمان صالح با ایمانى دارد. در محله دیگر که یک نفر منحرف فاسد معمم شده، امام جماعت گردیده، دکان درست کرده است، مىبینى طایفهاى را فریب داده، آلوده و منحرف ساخته است. همین آلودگى است که از بوى تعفن آن اهل جهنم اذیت مىشوند. این تعفنى است که عالِم سوء، عالِم بىعمل، عالِم منحرف، در همین دنیا به بار آورده و بوى آن در جهان دیگر شامه اهل جهنم را مىآزارد. نه اینکه در آنجا چیزى به او افزوده باشند. آنچه در عالم آخرت واقع مىشود، چیزى است که در این دنیا تهیه گردیده است. به ما چیزى خارج از عمل ما نمىدهند. وقتى بنا باشد عالِمى مفسده جو و خبیث باشد، جامعهاى را به عفونت مىکشد؛ منتهى در این دنیا، بوى تعفن آن را شامهها احساس نمىکند؛ لیکن در عالم آخرت، بوى تعفن آن درک مىگردد؛ ولى یک نفر عوام، نمىتواند چنین فساد و آلودگىای در جامعه اسلامى به بار آورد. عوام، هیچگاه به خود اجازه نمىدهد که داعیه امامت و مهدویت داشته باشد، ادعاى نبوت و الوهیت کند. این، عالِم فاسد است که دنیایى را به فساد مىکشاند:اذا فسد العالِم، فسد العالَم.9 حضرت امام خمینی قدس سره، جهاداکبر، ص 18
پینوشتها: 1 . فروع کافى، ج 5، ص 36، کتاب الجهاد، باب الدعاء إلى الاسلام قبل القتال، ح 2. 2. اصول کافى، کتاب فضل العلم، ابواب: صفة العلماء، بذل العلم، النهى عن القول بغیر علم، استعمال العلم، المستأکل بعلمه و المباهى به، لزوم الحجة على العالم، و باب النوادر؛ وسائل الشیعة، ج 18، ص 9 - 71، 98 - 129، کتاب القضاء، ابواب صفات القاضى، باب 4، 11، 12.3 . 3. اصول کافى، ج 1، ص 59، کتاب فضل العلم، باب لزوم الحجة على العالم...، ح 3. 4 . عن حفص بن قیاس، عن أبی عبد اللّه، علیه السّلام، قال:یا حفص! یغفر للجاهل سبعون ذنبا قبل أن یغفر للعالم ذنب واحد.حفص بن قیاس گوید: امام صادق علیهالسلام فرمود: اى حفص! براى جاهل هفتاد گناه آمرزیده مىشود، پیش از آنکه یک گناه براى عالم آمرزیده شود.همان،ح 1. 5 . قال رسول اللّه، صلّى اللّه علیه و آله:صنفان من أمّتى إذا صلحا، صلحت أمّتى؛ و إذا فسدا، فسدت أمّتى. قیل: و من هم؟ قال صلّى اللّه علیه و آله: العلماء و الأمراء؛ رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله فرمود: دو گروه از امت من باشند که چون صالح شوند، امت صالح شود؛ و چون فاسد شوند، امت فاسد شود. گفته شد: «آنها کیانند؟» فرمود: «علما و زمامداران»؛ خصال، باب الإثنین، ص 37. تحف العقول، ص 50. 6 . عن سلیم بن قیس الهلالى، قال سمعت أمیر المؤمنین علیه السّلام یحدّث عن النّبیّ صلّى اللّه علیه و آله أنّه قال فی کلام له:العلماء رجلان: رجل عالم آخذ بعلمه؛ فهذا ناج. و عالم تارک لعلمه؛ فهذا هالک.و إنّ أهل النّار لیتأذّون من ریح العالم التّارک لعلمه؛ سلیم بن قیس هلالى گوید از حضرت أمیر المؤمنین علیه السّلام شنیدم از پیامبر حدیث مىکرد که آن حضرت در کلامش فرمود: علما بر دو گروهند: عالمى که بر علم خود کار کرده؛ پس او نجات یافته است. و عالمى که به علم خود عمل نکرده؛ پس او هلاک شده است. و به درستى که اهل دوزخ، از بوى بد عالمى که به علمش عمل نکرده است، متأذّى مىشوند، اصول کافى، ج 1، ص 55، کتاب فضل العلم، باب استعمال العلم، ح1. 7 . امام صادق علیه السّلام فرمود:کونوا دعاة للنّاس بالخیر بغیر ألسنتکم، لیروا منکم الاجتهاد و الصّدق و الورع؛ مردم را به نیکى دعوت کنید؛ اما نه با زبانهایتان، چنانکه مردم در شما صواب جستن و راست گفتارى و پرهیزگارى ببینند، اصول کافى، ج 3، ص 164، کتابایمان و کفر، باب الصدق و اداء الامانة، ح 10. 8 . غرر الحکم، ج 7، ص 286
|