اخلاق رسانه؛ بایدها و نبایدهای اخلاقی در رسانه ملی
سال سوم، شماره اول، زمستان، 1390، صفحه 111 ـ 135
Ma'rifat-i Ākhlaqī, Vol.3. No.1, Winter 2012
چکیده
این پژوهش با رویکرد تحلیلی و اسنادی و با هدف بررسی بایدها و نبایدهای اخلاقی در رسانه ملی تدوین یافته است. سؤال اصلی این است که در اسلام چه ارزشهای اخلاقی و بایدهایی برای عرصه رسانه، وجود دارد؟ «اخلاقِ رسانه»، معرفی چارچوب نظری است که اصحاب رسانه ملزم به رعایت آن هستند. «رسانه دینی»، رسانهای هدایتگر، دینمدار و اخلاق محور است، به گونهای که در همه برنامههای خود، ملاک را محوریت خدا، دین، آموزههای دینی، اخلاقی و معارف اهلبیت(ع) قرار میدهد. مهمترین ارزشهایی که باید رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران بدان پایبند باشد، عبارتاند از: مسئولیتپذیری، شجاعت و شرافت حرفهای، حقگرایی، بازنمایی واقعیات و عدم تحریف و دستکاری آن، صداقت و راستگویی، عینیت، اعتبار و روایی برنامهها، اجتناب از غوغاسالاری رسانهای، رعایت حرمت مخاطبان، رعایت مصالح نظام اسلامی، حفظ حریم خصوصی، حفظ رازداری و امانتداری، حقِ دستیابی به اطلاعات سازنده و مفید، ترویج محاسن و مکارم اخلاقی و حرمت سانسور و خودسانسوری.
کلیدواژهها: اخلاق، رسانه، رسانه دینی، بایدها و نبایدهای اخلاقی، رسانه ملی
متن کامل مقاله:
http://marefateakhlagi.nashriyat.ir/node/96