کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

بهترین روشها، ترفند و تکنیکهای تربیت را
در کنار هم جمع کردیم...
پاسخهایی کاربردی، معتبر و تاحدامکان جامع به سوال های رایج...

«محمدرضا سرافرازی»
«محمدرضا سرافرازی»

طبقه بندی موضوعی وبلاگ اخلاق و تربیت

اخلاق فناوری اطلاعات، ( مقاله + لینک دانلود) (1)

گسترش روز افزون فناوری ها در عرصه  اطلاع رسانی و دیگر حوزه های زندگی بشر در دنیای امروز باعث شکل گیری شاخه های جدیدی در عرصه فلسفه و علم شده که یکی از مهم ترین آنها «اخلاق فناوری اطلاعات» (IT Ethics) است. این شاخه از اخلاق کاربردی  به بررسی وجوه و مسائل و مشکلات اخلاقی تکنولوژی  های ارتباطی (مثل اینترنت  و کامپیوتر) می پردازد.

بررسی های انجام شده نشان می دهد که به رغم کتاب ها و مقاله هایی که در این زمینه به فارسی تالیف یا ترجمه شده هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب در این باره فاصله زیادی وجود دارد. درباره اخلاق فناوری مباحث متنوعی مطرح است که امیدوارم در پست جداگانه ای درباره آنها بحثی را مطرح کنم.

مدتی قبل فرصت ترجمه مقدمه مارین کویگلی، استاد دانشگاه موناش استرالیا و ویراستار «دانشنامه اخلاق اطلاعات و امنیت» فراهم و در روزنامه همشهری منتشر شد. لازم به ذکر است که این مقاله با همکاری خانم کوثر رحمتی ترجمه شده است.

علاقه مندان می توانند این مطلب را در روزنامه همشهری مطالعه یا متن ترجمه را از اینجا دانلود کنند. (پس از باز شدن صفحه بر روی  دکمه «دریافت» راست کلیک نموده و عبارت save link as را کلیک کنید)



برچسب‌ها: دانلودها
+ نوشته شده در  پنجشنبه ۲۳ دی۱۳۸۹ساعت   توسط حسینعلی رحمتی 

اخلاق فناوری اطلاعات از دیدگاه اسلام، ( مقاله + لینک دانلود) (2)

در ذیل بحث «اخلاق فناوری(تکنولوژی)» یکی از مسائلی که مطرح می شود بررسی دیدگاه ادیان درباره مباحث اخلاق و فلسفه اخلاق درباب فناوری است. در این زمینه ، تا آنجا که نگارنده اطلاع دارد، بیشترین منابع از دیدگاه ادیان مسیحیت و یهودیت است و درباره دیدگاه های اسلامی هنوز آنچنان که شایسته است کار نشده است که درباره علل و عوامل آن باید به طور جداگانه بحث کرد.

به هر حال، یکی از مقالاتی که مسئله اخلاق فناوری را از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار داده نوشته ای است از «سلام عبدالله»، استاد دانشگاه امان. این مقاله گر چه نقاط ضعفی دارد اما به هر حال از این جهت که موضوع را از دیدگاه اسلام بررسی کرده قابل استفاده است.

در اوائل امسال خوشبختانه امکان ترجمه این مقاله فراهم شد و با عنوان «اخلاق فناوری اطلاعات از دیدگاه اسلام» در 31 فروردین 89 (همراه با تلخیص البته) در روزنامه همشهری منتشر شد. علاقه مندان می توانند این مقاله را در روزنامه همشهری مطالعه کنند یا آن را از این آدرس دانلود کنند. ترجمه این مقاله نیز با همکاری خانم کوثر رحمتی انجام شده است.



برچسب‌ها: دانلودها
+ نوشته شده در  جمعه ۲۴ دی۱۳۸۹ساعت   توسط حسینعلی رحمتی 
محمدرضا سرافرازی اردکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی