کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

بهترین روشها، ترفند و تکنیکهای تربیت را
در کنار هم جمع کردیم...
پاسخهایی کاربردی، معتبر و تاحدامکان جامع به سوال های رایج...

«محمدرضا سرافرازی»
«محمدرضا سرافرازی»

طبقه بندی موضوعی وبلاگ اخلاق و تربیت

به روز رسانی:15 دیماه93(این مطالب به روز رسانی خواهد شد، انشاالله.)

3-2-4-7. معرفی نرم افزارها

نرم افزارهای موسسه نور از بهترین نرم افزارهای علوم اسلامی‌می‌باشد که می‌تواند پژوهشگر را در جستجوی مطالب یاری نمایید. قابل ذکر است این نرم‌افزارها و یادگیری کار با آنها بهترین منابع علوم اسلامی[1] می‌باشد که هیچ دانشجویی و پژوهشگری نباید از آن غافل باشد.

جامع التفاسیر نور

نظر به جایگاه والای قرآن کریم در پژوهشهای دینی و تأثیر شگرف آن در رشد و بالندگی جوامع اسلامی، نرم افزار جامع التفاسیر برنامه ایست که با استفاده از آخرین دست آوردهای  فناوریهای اطلاعات حجم عظیمی‌از داده‌ها قرانی اعم از آیات، تفسیر، قرائت و... را در اختیار پژوهشگر میگذارد.[2]

گنجینه روایات اهل بیت و جامع الاحادیث

این دو نرم‌افزار از نرم‌افزارهای بسیار کاربردی در بخش جمع‌آوری روایات است. ترجمه و کتب فارسی حدیثی را می‌توانید در گنجینه روایات اهل بیت بیابید. جامع الاحادیث شامل متن کامل ۴۲۷ عنوان کتاب در ۱۱۴۲ جلد، شامل منابع روایی شیعه به همراه ترجمه و شرح می‌باشد.

جامع فقه اهل بیت

نرم افزار جامع فقه اهل البیت علیهم السلام (نسخه دوم) کتابخانه بزرگ فقه شیعه است که توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی طراحی و تولید شده است.

قابلیتها: قابلیت جستجو در آیات قرآن و ارتباط هر آیه با کتب فقهی/ جستجوی ساده و پیشرفته در متن، ابواب/ متن کامل ۱۲۵۰ عنوان کتاب و رساله فقهی در بیش از ۳۰۰۰ جلد از ۴۱۰ مؤلف/ ۳۵۹ عنوان کتاب، شرح حاشیه و ترجمه در ۱۵۰۰ جلد با قابلیت ۷۹۱۰۰۰ پیوند میان آنها

معجم موضوعی بحارالانوار

 مرکز کامپیوتری تحقیقات علوم اسلامی‌با تولید نرم افزار « معجم موضوعی بحارالانوار» که در گامی‌نو در تولید نرم افزارهای علوم اسلامی‌برداشته است، توانسته است بزرگترین کتاب روایی شیعه را به صورت موضوعی دسته بندی و نمایه بزند. در این برنامه  ۲۱۹۲۹ کلید واژه و ۱۰۸۷۱۰ نمایه و مدخل و ۱۲۲۹۱۹ موضوع برداشت شده از کتاب بحار الانوار ایجاد شده و به هم مربوط هستند.

نحوه کار با این معجم موضوعی با نرم‌افزارهای کتابخانه ای نور متفاوت است. معجم موضوعی وسائل الشیعه نیز در همین نوع است.

از مهمترین نرم افرازهای دیگری که می‌توان از موسسه نور نام برد موارد ذیل است:

کتابخانه کلام اسلامى، کتابخانه تراث، جامع اصول الفقه، سیره معصومان، نور الحکمه،‌ نور السیره،‌ مشکات الانوار، آثار شهید مطهری، آثار امام خمینی(ره)، آیت الله مکارم، آثار آیت الله سبحانی(و برخی معاصران دیگر) و ...

مکتبه اهل البیت

مکتبه اهل البیت از نرم‌افزارهای بسیار کاربردی است که سعی کرده است تمامی‌کتب مربوط به شیعه در تمامی‌زمینه‌ها را جمع‌آوری نماید. این نرم‌افزار دارای جستجوی قدرتمند و سریعی است که می‌تواند در حجم بالای کتب خود در کمترین زمان به لیست کردن نتایج جستجو بپردازد. فضای کاری این نرم‌افزار به زبان عربی است و با دیگر نرم‌افزارهای معرفی شده تفاوت می‌نماید. در آدرس http://shiaonlinelibrary.com شما دسترسی به محتوای پی دی اف کتب موجود در این نرم افزار هستید.



[1] . در این نرم‌افزارها، معمولا کتب معاصر را در بر نمی گیرد و کتب معاصر را باید از طرق دیگر حاصل نمود.

[2] . از امکانات پرکاربرد این نرم‌افزار به موارد زیر اشاره می‌شود:

·         امکان جستجوى پیشرفته در متن قرآن کریم و تفاسیر(تمامی‌لغات استفاده شده در قرآن به دو صورت کلمه و ریشه دسته‌بندی و قابلیت جستجو دارد)

·         ارتباط آیه انتخابى با ترجمه‏ها و جایگاه دقیق آن در تفاسیر؛(با انتخاب یک آیه تمام تفاسیر آن آیه ذیل آن می‌آید.)

·         54 ترجمه فارسى  و 50 ترجمه در 25 زبان دیگر مانند: انگلیسى، روسى،آلمانى،اردو، فرانسوى، ترکى، مالایى و . . .

·         تجزیه و ترکیب کل آیات قرآن؛

·         روایات تفسیرى، موضوعى و مرتبط با هر آیه؛

·         دسترسى به متن ازطریق فهرست درختى و گزینشى؛

·         امکان مقایسه متن تفاسیر (و ترجمه‏ها) با هم؛

·         قابلیت انتقال مستقیم متون برنامه از تمام زبان‏ها به Word و ویرایشگرهاى دیگر؛

محمدرضا سرافرازی اردکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی