کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

بهترین روشها، ترفند و تکنیکهای تربیت را
در کنار هم جمع کردیم...
پاسخهایی کاربردی، معتبر و تاحدامکان جامع به سوال های رایج...

«محمدرضا سرافرازی»
«محمدرضا سرافرازی»

طبقه بندی موضوعی وبلاگ اخلاق و تربیت

مقاله ای درباره کارکردگرایی اخلاقی + لینک دانلود

یکی از مسائل مهم، و به تعبیر برخی از فیلسوفان اخلاق مهم ترین، موضوع در حوزه فلسفه اخلاق، مسئله رابطه بین «هست» و «باید» های اخلاقی است. مسئله به صورت ساده این است که چگونه مثلا از گزاره «راست گویی خوب است» می توان گزاره «باید راست گفت» را استخراج کرد. در این باره دیدگاه های مختلفی مطرح شده است. برخی به رابطه زایشی و تولیدی بین این دو معتقدند و برخی نه. از جمله فیلسوفان شناخته شده در این زمینه می توان از دیوید هیوم نام برد. نظر رایج دباره وی این است که او معتقد است چنین رابطه ای وجود ندارد. لکن درباره دیدگاه وی تفسیرها و دیدگاه های دیگری نیز مطرح است؛ از  جمله تفسیر مک اینتایر که بر خلاف دیدگاه رایج، معتقد است هیوم به دنبال انکار کلی رابطه باید و هست نبوده است.

درباره تبیین چگونگی ارتباط بین باید و هست نظریه های مختلفی مطرح شده است که یکی از آنها نظریه کارکردگرایی یا فانکشنالیسم functionalism است. آنگونه که برخی از اساتید بزرگوار فلسفه اخلاق گفته اند مقصود این نظریه آن است که ما از راه شناخت کارکردها و غایت های نوعی انسان ها می توانیم دریابیم که او چه کارهایی را ا خلاقا باید انجام دهد و چه کارهایی را نه.

به هر حال، یکی از مقالات مرتبط با این نظریه مقاله ای است با عنوان «کارکردگرایی اخلاقی و انگیزش اخلاقی» (Moral Functionalism and Moral Motivation) نوشته فرانک جکسون و فیلیپ پتی (Frank Jackson and Philip Pettit) این مقاله در سال 1995 منتشر شده است. نویسندگان در این مقاله سعی کرده اند به دو چالش فراروی کارکردگرایی اخلاقی پاسخ دهند.

پ ن : نکته آخر این که امید است آگاهی از این دیدگاه ها زمینه ساز آن شود که اندیشوران جامعه ما به دنبال تبیین نظریه های فلسفه اخلاق با توجه به اندیشه های اسلامی باشند. به نظر می رسد بن مایه های این دیدگاه ها در آثار فیلسوفان اسلامی وجود دارد؛ لکن مهم آن است که این اندیشه ها شناخته شوند و به روش های علمی تدوین و سازماندهی گردند.

دریافت مقاله:(این مقاله به زبان انگلیسی می باشد)

http://harahmati.blogfa.com/post/222


محمدرضا سرافرازی اردکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی