کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

بهترین روشها، ترفند و تکنیکهای تربیت را
در کنار هم جمع کردیم...
پاسخهایی کاربردی، معتبر و تاحدامکان جامع به سوال های رایج...

«محمدرضا سرافرازی»
«محمدرضا سرافرازی»

طبقه بندی موضوعی وبلاگ اخلاق و تربیت

کتابی فارسی تازه منتشر شده درباره اخلاق فضیلت


به گزارش خبرگزاری مهر  کتاب "اخلاق فضیلت" تألیف زهرا خزاعی عضو هیئت علمی دانشگاه قم در 1500 نسخه از سوی انتشارات حکمت منتشر شده است.

  شاید در بین نظریه‌های اخلاقی هیچکدام به پیچیدگی و گستردگی اخلاق فضیلت نباشد. اخلاق فضیلت نظریه‌ای هنجاری است که بر خلاف دو نظریه سودگروی و وظیفه‌گروی بر فضایل و منش اخلاقی فاعل تأکید دارد تا بر نتایج فعل یا وظایف و قواعد اخلاقی.

این نظریه که قدمت آن به لحاظ نظری به ارسطو باز می‌گردد و به لحاظ عملی به سقراط، در قرن بیستم با مقاله "فلسفه اخلاق مدرن"  آنسکوم مورد توجه مجدد قرار گرفت. ناکارآمدی نظریه‌های اخلاقی رایج و جذابیت بحث از منش و فضایل اخلاقی، انگیزه و تعلیم و تربیت، از جمله عوامل گرایش به "اخلاق فضیلت" بود.  

این نظریه که امروزه از مهمترین نظریه‌های اخلاقی است انتظار می‌رود در آینده بتواند در حوزه‌های گوناگون به ویژه در حوزه اخلاق کاربردی تأثیرات بسیار مثبتی داشته و به دلیل مؤلفه‌های بسیار ارزشمندی که دارد در برقراری صلح و ایجاد یک زندگی اخلاقی، مفید و کارآمد باشد.

مؤلف کتاب "اخلاق فضیلت"، این نظریه را با دو رویکرد دینی و سکولار مورد بررسی قرار داده و کوشیده است تا در فصول پنجگانه این کتاب با عنوان "تصویر اخلاق فضیلت"،‌ "تبیین اخلاق فضیلت"، "تحلیل فضیلت"، "تفسیر سعادت" و "نقد اخلاق فضیلت"، با توجه به مبانی گوناگون این دو رویکرد به تحلیل مهمترین مباحث این نظریه بپردازد.

http://harahmati.blogfa.com/post/66

محمدرضا سرافرازی اردکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی