کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

بهترین روشها، ترفند و تکنیکهای تربیت را
در کنار هم جمع کردیم...
پاسخهایی کاربردی، معتبر و تاحدامکان جامع به سوال های رایج...

«محمدرضا سرافرازی»
«محمدرضا سرافرازی»

طبقه بندی موضوعی وبلاگ اخلاق و تربیت

بازگشت به فهرست اصلی

کتاب «نگاهی به فلسفۀ اخلاق در سدۀ بیستم» نوشتۀ استیون داروال، آلن گیبارد، و پیتر ریلتُن، ترجمۀ استاد مصطفی ملکیان، دفتر پژوهش و نشر سهروردی (تهران) به سال 1380 منتشر شد.

کتاب حاضر ترجمه ای است از Toward Fine de siècle Ethics: some trends. مترجم محترم دربارۀ این کتاب چنین می گوید: این حاوی مروری است بر سیر تحولات فلسفۀ اخلاق در کشورهای آنگلوساکسون (و نه همۀ ممالک غربی) در قرن بیستم و به عبارت دقیق تر، در فاصلۀ میان سالهای 1902 (سال انتشار کتاب «مبانی اخلاق» مور) و 1990 (سال انتشار متأخرترین نوشته ای که بدان ارجاع شده است). با توجه به اینکه از میان 133 نوشتۀ مورد رجوع و ارجاع، در این مکتوب، فقط 12 نوشته در فاصلۀ سال های 1903 و 1905 منتشر شده اند، درست تر آن است که محدودۀ زمانی مورد بررسی را سال های میان 1950 و 1990 بدانیم.

اگرچه نویسندگان حوزۀ کار خود را فرااخلاق یا اخلاق تحلیلی قلمداد کرده اند، اما از سرِ ضرورت به علم النفس(روان شناسی) اخلاق و، به مقدار بسیار کمتر، به اخلاق دستوری یا هنجاری و اخلاق توصیفی نیز، کمابیش، گریزهایی زده اند

این مکتوب که در صد و یکمین شمارۀ مجلۀ The philosophical Review، به سال 1992، منتشر شده است، جامع ترین نوشته ای بود که، در آن تاریخ در باب سیر فلسفۀ اخلاق در سنت آنگلوساکسون انتشار یافته است.


لازم به ذکر است که ترجمه این کتاب پیشتر، در قالب یک مقالۀ بلند در مجلۀ ارغنون (شمارۀ 16)، با عنوان «به سوی اخلاق پایان این قرن؛ پاره ای از گرایش ها» به چاپ رسیده است.

فهرست مطالب

فصل اول، صحنه آرایی، به مباحث انتقام از کتاب مبانی اخلاقی، دوران شکوفایی فرا اخلاقی تحلیلی، و غیره می پردازد

فصل دوم، احیای فرا اخلاق با مباحث بازگشت به اصول، انفصال، نظریات قائل به استدلال عملی، اعتبارگرایی، نامعرفت گرایی، نظریه های قائل به حساسیت، و غیره سر و کار دارد.

فصل سوم، اخلاق جدید، نظریۀ اخلاقی جدید.

 

اصل مقاله را از اینجا  دانلود نمایید.

نویسندگان این اثر سه تن از اساتید برجستۀ گروه فلسفۀ دانشگاه میشیگان امریکا هستند:

محمدرضا سرافرازی اردکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی