کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

بهترین روشها، ترفند و تکنیکهای تربیت را
در کنار هم جمع کردیم...
پاسخهایی کاربردی، معتبر و تاحدامکان جامع به سوال های رایج...

«محمدرضا سرافرازی»
«محمدرضا سرافرازی»

طبقه بندی موضوعی وبلاگ اخلاق و تربیت

عنوان نشریه:   مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی :   پاییز 1389 دوره  3 شماره  4 ; از صفحه 81 تا صفحه 71 .

 

عنوان مقاله:  مقایسه توانایی استدلال اخلاقی پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در برخورد با معضلات اخلاقی

 

نویسندگان:  برهانی فریبا*, عباس زاده عباس, کهن مهری, فضایل محمدعلی

 

* کرمان، ابتدای بزرگراه هفت باغ علوی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشکده پرستاری مامایی رازی

 

چکیده: 

تحولات دنیای کنونی در برگیرنده ویژگی هایی است که نیاز به رویکرد اخلاق در حرفه های مختلف را ضرورتی انکارناپذیر کرده است. در دهه گذشته با تلاش زیاد سعی شد آمادگی پرستاران برای شرایط جدید مراقبت بالا برود، اما طبق شواهد موجود در اکثر کشورهای جهان، حتی پرستاران با مدارج تحصیلی عالی در مورد مباحث اخلاقی توانایی ابراز عقیده نداشته یا به نحوی کنار گذاشته می شوند. مطالعات انجام شده در زمینه آموزش اخلاق نشان دهنده این است که هر چقدر مدت تحصیل افزایش می یابد بر میزان توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان افزوده می شود. اما با این که پرستاران بالینی و دانشجویان پرستاری آموزش های تقریبا یکسانی در زمینه موضوعات اخلاقی می بینند، شواهد حاکی از آن است که توانایی استدلال اخلاقی این دو گروه با هم متفاوت است. بدین دلیل و به منظور به دست آوردن دیدگاه روشن تری از وضعیت استدلال اخلاقی در جامعه مورد بررسی، این مطالعه توصیفی- تحلیلی با هدف مقایسه استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری و پرستاران در برخورد با معضلات اخلاقی انجام شد. اطلاعات این پژوهش با استفاده از برگردان فارسی پرسشنامه آزمون معضلات اخلاقی پرستاری (Nursing Dilemma Test) که در سال 1981 توسطChrisham تهیه شده و شامل 6 سناریو است، جمع آوری گردیده است. با وجود این که روایی و پایایی متن زبان اصلی این پرسشنامه مستند است، برای اطمینان از استفاده آن در زبان فارسی، اعتبار و اعتماد این پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت.
یافته ها نشان دهنده آن است که میانگین نمره استدلال اخلاقی دانشجویان از پرستاران بیش تر است و این اختلاف از نظر آماری معنی دار است (000/
 (P=0در پرستاران با افزایش تجربه کاری میزان استدلال اخلاقی افزایش یافته است(r=0.222 P=0/017) تفاوت معنی داری بین آشنایی قبلی با معضلات اخلاقی و استدلال اخلاقی در دو گروه وجودنداشت (478/P=0).
با توجه به این که توان ناکافی پرستاران در استدلال اخلاقی به ویژه در هنگام مواجهه با معضلات اخلاقی می تواند منجر به تصمیم گیری نامناسب و ایجاد استرس در آن ها شود، بر اساس نتایج این مطالعه، توصیه هایی برای تقویت توانایی های پرستاران در مواجهه با معضلات اخلاقی قابل ارایه است. با توجه به پایین بودن نمره استدلال اخلاقی پرستاران ضرورت یافتن راه های افزایش توانایی این گروه تاکید می شود
.

 

کلید واژه: استدلال اخلاقی، معضلات اخلاقی، دانشجویان پرستاری، پرستاران

دریافت فایل اصلی:

 


محمدرضا سرافرازی اردکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی