کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

کتابخانه «شکوفایی و رشد»

کار ما، تخصصی، تربیت است؛ کوچینگ؛ مهارت شکوفا شدن و رشد دادن

بهترین روشها، ترفند و تکنیکهای تربیت را
در کنار هم جمع کردیم...
پاسخهایی کاربردی، معتبر و تاحدامکان جامع به سوال های رایج...

«محمدرضا سرافرازی»
«محمدرضا سرافرازی»

طبقه بندی موضوعی وبلاگ اخلاق و تربیت

بامطهری(11): مطهری و نسبت دین و اخلاق + لینک دانلود مقاله

یکی از مباحث مورد توجه در اخلاق وفلسفه اخلاق، نسبت بین دین و اخلاق است. سوال اصلی در این زمینه این است که آیا بین گزاره های اخلاقی و گزارهای دینی نسبتی هست یا خیر؟ به عبارت دیگر، آیا اولا بین دین و اخلاق ارتباطی هست یا خیر؛ و اگر هم ارتباطی هست آیا دین مبتنی بر اخلاق است یا اخلاق مبتنی بر دین؟ آیا از درون منابع دینی می توان دستورات اخلاقی را استخراج کرد؟ آیا هر چه دین به آن فرمان دهد اخلاقی است ، یا هر چه که اخلاقی باشد دین هم به آن فرمان می دهد؟ مفهوم اخلاق سکولار چیست؟ اگر دین پشتوانه اخلاق باشد این امر چه تاثیرات و پیامدهای مثبتی دارد؟ اینها برخی از سوال هایی است که در بحث از رابطه دین و اخلاق مطرح می شود. با توجه به اهمیت این موضوع، و سابقه دار بودن بحث از آن، در این زمینه آثار فراوانی به زبان های غیر فارسی ، و آثار قابل توجهی هم به زبان فارسی تالیف یا ترجمه شده است که اینک مجال معرفی آنها نیست.

استاد مطهری هم به بحث رابطه دین و اخلاق توجه کرده و در برخی آثار خود این امر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. اجمال دیدگاه ایشان این است که دین پشتوانه اخلاق است؛ به عبارت دیگر، اخلاق مبتنی بر دین است و بخشی از دستورات دینی را فرامین اخلاقی تشکیل می دهد. وی برای این کار مزایایی هم قائل می شود.

در مقاله ای که تقدیم می شود دیدگاه های ایشان درباره برخی مباحث فلسفه اخلاق، از جمله نسبت دین و اخلاق با استفاده از مطالبی که در آثار خود بیان کرده معرفی می شود.

برای دانلود مقاله اینجا را کلیک کنید.

برخی از مباحث مطرح شده در مقاله از این قرار است: نسبیت اخلاق؛ علل گرایش به نسبی گرایی اخلاقی؛ نسبیت اخلاق ، و ملاک فعل اخلاقی؛ نقد ادله قائلان به نسبیت اخلاقی؛ جاودانگی اخلاق؛ نسبت دین و اخلاق؛ هفت کمک دین به اخلاق.


برچسب‌ها: مرتضی مطهریدانلودهادین و اخلاق
+ نوشته شده در  شنبه ۱۰ اردیبهشت۱۳۹۰ساعت   توسط حسینعلی رحمتی 
محمدرضا سرافرازی اردکانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی